af d. 30. januar 2017

301

2016

978-87-400-3618-3

The Invisible Life of Ivan Isaenko oversat af Lilian Kingo

‘Den usynlige Ivan Isaenko’ ramte et eller andet dybt i mig og holdt mig fast fra start til slut.

Bogen handler om den 17-årige Ivan, der er misdannet og bor på et hospital for alvorlige syge børn i Hviderusland. Dagene er ens, og der sker egentlig ikke så meget i Ivans liv, hvis ikke han læser eller lader sig opsluge af sit eget indre univers. En dag kommer en ny patient til, Polina, der har leukæmi. Ivan bliver tiltrukket af hende på flere niveauer, og de udvikler et venskab, der kommer til at få stor betydning for Ivans liv.

Noget, der specielt ramte mig ved bogen, er følgende: “Livet er uudholdeligt, men det er i det mindste virkeligt.” Et citat direkte fra bogen, hvor Ivan forestiller sig en samtale med sin mor, der siger dette. Og det citat er så rammende for bogen, der tydeligt viser, at livet for Ivan og de andre er uudholdeligt, men det er samtidig den eneste virkelighed, de har.

Ivan er en specielt karakter, som er svær ikke at holde af til trods for, at han kan være rigtig ond over for de andre børn og sygeplejerne. Alligevel er der et eller andet over ham, der gør, at man bærer over med hans onde handlinger, og man kan heller ikke undgå at føle en stor portion medlidenhed ham. Han er både negativ, optimistisk og morsom, og sidste del gør, at historien ikke bliver alt for tung eller trist. Sproget er virkelig let og flydende, og henvendelserne til læseren gør bare, at man føler sig som en større del af historien.

Bogen er smuk, hjerteskærende og utrolig stærk, og blander både tragedie og håb så det hele synes at gå op i en højere enhed. På tidspunkter, hvor alt håb burde være forsvundet, lykkes det alligevel Ivan at bevare håbet bare en lille smule længere, og det ramte mig hårdt. Jeg tog mig selv i at håbe på, at der ville være en eller anden lykkelig slutning, efter alt det Ivan er blevet udsat for, og mit håb blev på sin vis også indfriet.