Den usynlige af Mats Wahl

af d. 20. juni 2007

196

2001

87-562-9089-6

Den osynlige

Dette er første bind ud af fire om kriminalbetjent Harald Fors. Historien strækker sig fra mandag formiddag til tirsdag middag og i denne periode følger man kriminalbetjent Fors afhøringer af folkene i den lille by. En dreng er forsvundet i de svenske skove, og Fors er sat på sagen for at finde frem til hvor drengen er og hvad der er hændt ham. Som sagen optrævles afsløres nogle ret ubehagelige sandheder, men det volder Fors besvær at nå frem til, hvad der egentlig er sket. Byens indbyggere dækker over nogle hemmeligheder af frygt for, at byen skal få et dårligt ry. Det viser sig, at også skolen terroriseres af nynazister, men har det mon noget med Hilmer Erikssons forsvinden at gøre?

Titlen “Den usynlige” henviser til Hilmer, som hele vejen gennem bogen er med på sidelinjen. Hjælpeløst og forgæves forsøger han at råbe de mennesker op, som leder efter ham, men de ser ham ikke, og de hører ham ikke. Han har store smerter, ligger bare og lider, mens han tænker på de mennesker, som han elsker og gerne vil se endnu engang. En utrolig stærk skildring af Hilmers følelser af total afmagt, lidelse, savn og frygt.

“Og i al den tid, Fors talte med Anna Eriksson, stod Hilmer ved siden af ham. Hilmer jamrede og prøvede for sit indre blik at se et billede af sin mor, sin far, sin søster Karin, men han kunne ikke se dem. Der, hvor det indre syn skulle være, var smerterne.
Usynlighedens smerte.
Den ødelagte krops smerte.
Magtesløshedens mareridtsagtige smerte.”

Dette er den første bog jeg har læst af Mats Wahl, og jeg er helt solgt. Han formår virkelig at fortælle en god historie og bygge en spænding op, så man hvad enten man har tid eller ej bliver siddende med bogen, indtil den er læst færdig. Skulle der være andre som ligesom jeg har hang til krimier, så skulle I give ham en chance. Jeg glæder mig i hvert fald til, at læse de andre 3 bøger i serien om Harald Fors og ellers dykke ned i nogle andre af forfatterens mange udgivelser, som også byder på andre genrer. En meget spændende forfatter!

“For de er nærværende, de der har været forsvundet, de er nærværende, på en måde, der indimellem kan få os til at blive svimle og miste vejret over for deres usynlighed og deres uhyre nærvær.”

Kan læses fra 13 år.