Den unge Werthers lidelser af Johann Wolfgang Von Goethe

af d. 3. september 2009

173

1972

87-590-2172-1, 87-7215-582-5, 87-7215-583-3

Die Leiden des jungen Werthers

Den unge Werther er en del af overklassen i Tyskland i 1771. Han har endnu ikke fundet sig et kald og fordriver tiden med samtale, kunst og flirt med ligesindede. Werther er halvt om halvt flygtet fra noget uheldigt kærlighedsroderi og har slået sig ned i en lille landsby. Bogen består hovedsagelig af breve fra Werther til hans barndomsven, Wilhelm. I landsbyen møder Werther den unge – forlovede – Charlotte, som han øjeblikkelig forelsker sig i. “Lottes” forlovede, Albert, er på rejse, så Werther og Lotte har rig lejlighed for at tilbringe dagene i hinandens selskab, hvilket de udnytter til fulde. Men Albert kommer hjem og da Lottes kærlighed til ham er tydelig for enhver, flygter Werther atter. Han ansættes som sekretær i diplomatiet, men Werthers emotionelle og lyriske natur passer virkelig dårligt sammen med chefens lune og Werther drages atter mod den nygifte Lotte. Den ugengældte kærlighed suger kræfterne ud af ham og hans hyperromantiske sind lader ham svælge i og til sidst give efter for smerten.

“Den unge Werthers lidelser” er en klassisk romantisk fortælling, som øser af en 1700-tals følsomhed og passion, som nærmest virker hektisk på den noget overraskede nutidige læser. Man kan næsten ikke rumme denne unge, passionerede mand, som ser sin følsomhed som et adelsmærke og ikke holder sig tilbage for at bryde i gråd, når den rette stemning byder sig.

Som type ligger Werther ekstremt fjernt fra nutidens mandetyper og netop fordi hovedpersonen er meget aparte set i et nutidigt lys bliver bogen en fornøjelig anderledes fortælling. Man lader sig glide tilbage i tiden og føler med Werthers hjerte, som ikke har andet at gå op i end sig selv.