Den trojanske odyssé af Clive Cussler

af d. 16. november 2007

377

2005

87-7714-708-1

Trojan Odyssey

En orkan er opstået og den er ikke af den almindelige type. Heidi Lisherness, en meteorolog i Florida, følger dens opvækst gennem satellitbilleder og vejrmålinger, mens hun forsøger at advare alle der bare er i fare for at komme i nærheden af Lizzie, som orkanen er blevet navngivet. Desværre følger Lizzie ikke de retningslinier, som orkaner normalt følger og dens styrke er hidtil uset.

Havtrolden, et forskningsfartøj fra NUMA, ligger forankret ved koralrevet Bank Navidad og lige nedenunder fungerer en nedsat undervandsboble som midlertidigt hjem for tvillingerne Summer og Dirk. Deres far er Dirk Pitt, som også arbejder for NUMA og det er for hans skyld at de selv gik ind i marinbiologiens verden. Mens Summer er ved at tage prøver af en mystisk suppe der dræber fisk og koraller nær Bank Navidad, støder hun på en hule og finder i udkanten af denne en vase, som hun af ren refleks tager med tilbage til NUMA fartøjerne.

Denne vase bliver sendt til rensning og derefter til undersøgelse i Washington og her bekræftes der at den er meget, meget gammel. Før findestedet kan udforskes bliver Summer og Dirk dog nødt til at holde inde, for Lizzie er på kurs mod dem og undervandsboblen er sikrere at opholde sig i end udenfor. Samtidig bliver NUMA-fartøjet ovenover – havtrolden – nødt til at sejle væk for at hjælpe en flydende ø, som ligger i Lizzies bane.

“Den Trojanske Odyssé” er krydret med historiske anekdoter og så tilsat en nutidig spændingshistorie om miljøforkæmpere, store internationale firmaer, samt lyssky affærer. Det kunne være blevet en rigtig god fortælling og jeg tvivler ikke på at omsat til film, ville historien skinne lige så stærkt som en tidligere Clive Cussler film gjorde; nemlig Sahara. Men lige nu og her i bogform er jeg skuffet. Persongalleriet er direkte utroværdigt, de er flade beskrevet og unuancerede. Historien er for “sikker” – der er ikke megen spænding indover – jo i korte træk, men ikke noget vedvarende og det klimaks der bliver bygget op til, havde jeg tabt tålmodigheden overfor længe før det indtraf. Jeg tror det er sidste gang jeg forsøger mig med Clive Cussler. Og så var det skuffende at erfare at Clive har skrevet sig selv ind i fortællingen til sidst og ikke på en god måde.