Den syvende skriftrulle af Wilbur A. Smith

af d. 22. juni 2007

576

2007

87-414-0614-1

The Seventh Scroll

Udgangspunktet i “Den syvende skriftrulle” er romanen “Flodguden af samme forfatter og havde jeg vidst det førend jeg begyndte at læse, havde jeg nok valgt at gå i gang med “Flodguden” først. Men det viste sig ikke at skade fortællingen i særlig betydelig grad og det var decideret komisk at læse Wilbur Smiths vurdering af “Flodguden” udtalt af hovedpersonerne i denne bog. Manden har tydeligvist en veludviklet selvironi.

“Den syvende skriftrulle” handler om ægteparret Royan og Duraid Al Simma, som under udgravningen af en gravplads for Dronning Lostris af Egypten, finder en række skriftruller, forfattet af slaven Taita som var nær ven af den dronning han tjente. I skriftrullerne finder parret spor der måske, måske ikke, fører til en hidtil ukendt grav, nemlig Farao Mamoses grav.

Desværre er der flere der er interesseret i 4000 år gamle relikvier og gulddepoter, så en nat snigmyrdes Duraid og Royan såres under flugten fra morderne. Alle notater forsvinder i natten og Royan kan kun håbe på at starte forfra og håbe på at finde graven, hvis hun allierer sig med en privat sponsor. Velkendt som skriftrullerne er for Royan, har hun udelukkende sin hjerne at tilbyde og den fristende mulighed for en uplyndret kongegrav. Hun kontakter Nicholas Quenton-Harper i hans hjem i England og efter en kort overbevisning om at Taitas skriftruller kan lede til graven, begynder de ekspeditionen. De er dog ikke de eneste skattejægere i området og deres konkurrence er i besiddelse af mange penge, stærk vilje og korrupte officerer.

Jeg vil betegne “Den syvende skriftrulle” som en rigtig sommerroman. Der er den sædvanlige kærlighedshistorie, den spændende historiske værdi og handlingsmættede afsnit. Jeg sad og klukkede meget over Royan & Nicholas utallige henvisninger til Taita og indirekte Wilbur Smiths bog om samme og humoren holder fint bogen igennem.