Den Store Tid – Stormen af Michael Larsen

af d. 17. juni 2008

295

2008

978-87-7055-404-6

“Den Store Tid – Aftenlandet” udkom i 2004 og “Den Store Tid – Stormen” er andet og afsluttende bind. Michael Larsen fortæller med sine to bind om tiden på tærsklen af den moderne tid, hvor kulturkampen raser på alle fronter. Brødrene Adler (læs: Brødrene Brandes) har sat sig tungt på kulturen og de forfattere eller kunstnere, der ikke er i deres “varetægt”, det vil sige tænker og handler som dem, har ikke mange chancer for stor succes. Det er noget Lars Mikkelsen selv får at mærke, da han i bind 1 udgiver romanen Katakomberne.

I “Stormen” har den unge forfatter Lars Mikkelsen fået en mæcen, hvilket betyder at han nu har mulighed for at rejse til Paris og kan være med og få indblik i indflydelsesrige kredse, samt være sammen med sit livs betagelse, den unge og meget moderne, men også gifte Rebekka.
På samme tid myrdes unge gravide kvinder, og man finder dem med hovedet skilt fra kroppen og meget tyder på, at det er en og samme person der står bag.

Lars Mikkelsen beslutter sig for at beskrive sin samtid i romanværket: Den Store Tid, samtidig med at han forsøger at opklarer de mystiske kvindemord.

Michael Larsen gør i sit efterord fuldstændigt entydigt op med forherligelsen af Brødrene Brandes eksistens og giver klart udtryk for det snæversyn, opportunisme og magtliderlighed brødrene i virkeligheden stod for. Et eksempel er Georg Brandes, som gerne ville fremstå som en meget belæst mand, og som i virkeligheden læste meget lidt, men lænede sig op ad brudstykker og anmeldelser af de forskellige værker, som han så kunne slynge om sig med titler fra. Det gjorde han for, at han kunne virke overbevisende, når han holdt forelæsninger på universiteterne.

Michael Larsens 2 binds værk er en blanding af fakta og fiktion og skal læses som en roman. Dog med et ofte letgenkendeligt persongalleri. Jeg var vildt betaget af bind 1, og bind 2 er også en rigtig god historie, men vekselvirkningen mellem fortællingen om den store tid og kvindemordene, samt den måde tingene sluttes af på virker lidt for manipuleret. Og selvfølgelig er det det. Det er klart.

Men når det gøres bedst så fanger man som læser ikke denne manipulering, men gribes af historien og forføres. Men når det er sagt, så er ”Den Store Tid – Stormen” en endog temmelig god oplevelse. Man kan vel også godt sige, at Michael Larsen selv gennem sine fede bøger har været med til at sætte overliggeren højt når man taler forventninger.

Anbefales.