Den store mester af Christian Mørk

af d. 8. februar 2015

332

2014

978-87-567-9944-7

1.

Christian Mørk har en sjælden gave som kun få forfattere har: Han kan skrive bøger, jeg ikke glemmer. Måske læser jeg for stereotype genrer, men Mørk er i hvert fald et frisk pust i min litterære verden, især fordi man hver gang kan forvente noget helt nyt og anderledes fra hans hånd. Det er unikke historier, som jeg ikke har set i andre afskygninger, og som er så godt skrevet, at de følger en længe efter, man har lagt bogen fra sig. Sådan var det med den forrige, “De forhadte”, hvor der var sælsomme scener, der var så aparte, at jeg kom til at mindes Littell’s “De velvillige”. Da jeg var færdig med “De forhadte”, var jeg ikke så vild med den, men som flere af Mørks bøger ville den ikke rigtig forlade min bevidsthed, og skulle jeg anmelde den i dag, ville den få 5 stjerner.
Om “Den store mester” vil få samme indvirkning på mig vil tiden vise.

Bogen starter tæt på 1. Verdenskrigs afslutning i Frankrig. 16 årige Marcus har fået smag for trylleri, og han opsøger ved flere lejligheder en tryllekunstner, der giver ham gode råd. Krigens gru fører ham væk var hjemegnen, i selskab med en tysk soldat, der kan se muligheder i Marcus’ tryllefærdigheder. Det er der også andre der kan, og snart flokkes forskellige personligheder omkring ham, for at få en bid af kagen, for Marcus er en stor mester i tryllekunstens verden.

Christian Mørk formår igen at skrive en historie, jeg ikke har læst før. Han præsenterer læseren for personer, der hver især skiller sig ud, og som gør indtryk og ikke bare forsvinder i persongalleriet. Marcus oplever en del og kommer i flere vanskelige situationer der gør, at man undervejs tænker: det her bliver ikke ved med at gå, postbuddet ringer altid to gange…måske tre. Hans kamp for at finde sig selv og blive lykkelig uden en masse menneskers indblanden, synes uendelig og nytteløs.

Bogen er både spændende og godt skrevet. Beskrivelserne af krigen og efterkrigstiden er blændende og de forskellige miljøer, Marcus dukker op i, virker troværdige.

Mørk fik i Kristeligt Dagblad kritik for hans sproglige formåen, der optræder åbenbart en del sproglige fejl i bogen. Jeg opdagede ikke nogen, mens jeg læste den. Måske læser jeg for overfladisk, måske er det en gave. Det er i hvert fald ikke noget, der har ødelagt min læseoplevelse. Skulle jeg endelige kritisere noget, så bliver det bagsidens alt for afslørende gennemgang af handlingen. Mørk er en stor fortæller, og jeg glæder mig allerede til næste bog, og jeg behøver ikke at vide hvad den handler om, inden jeg går i gang!