Den stjålne vej af Anne-Cathrine Riebnitzsky

af d. 13. september 2012

308

2012

978-87-400-0098-6

I Afghanistan er politiet ikke nødvendigvis beskytter af de svageste. Det må den unge dreng Javeed sande, da han en tidlig morgen voldtages af en betjent på et politicheckpoint. Han stikker af, men med ar på sjælen og et ønske om hævn. Og han er langtfra den eneste, der lider denne morgen. Den kun 13-årige Sharifa må også finde sig konstante tilnærmelser, men når disse stammer fra den mange gange ældre ægtemand, er der intet andet for end stiltiende at finde sig i dem. Livet som anden hustru er bestemt ikke nemt, for Sharifa må dele pladsen som Rahims hustru med Malika. Og Malika, den første kone i dette ægteskab, er da bestemt heller ikke tilfreds. Hun har altid været en stolt kvinde, en moderne kvinde, og hun deler ikke ligefrem sin mands glæde over denne unge hustru. Men hun har også kampe der skal kæmpes udenfor hjemmets fire vægge, hvor hun forsøger at kæmpe for retfærdighed for de der er svagere end hende selv, og samtidig i al hemmelighed søger at undervise byens kvinder.

Selv ikke for voksne mænd er livet nemt. Khan, hvis opgave er at bygge en vej mellem to afghanske byer, tages en tidlig morgen til fange af Taleban. Han har intet andet end sin tro til at forsvare sig med, og han er overbevist om at døden er ham nær.

Livet i Afghanistan er bestemt ikke en dans på roser. Ingen er i sikkerhed, ingen er fri. Det er det indtryk denne bog formidler. Der er tale om en barsk, men medrivende fortælling. Bogen er velskrevet, og kapitlernes korte form betyder, at man hele tiden bliver nødt til lige at læse lidt mere for at se, hvad der sker med alle bogens personligheder. Der er ikke ligefrem tale om hyggelæsning, men man er bestemt underholdt hele bogen igennem.