af d. 18. juli 2016

493

2005

8755330495

The Constant Gardener - Oversat af Asta Smith-Hansen

3. Udgave

Der findes et fotografi af John le Carré, hvor han sidder på nogle sække nødforsyninger i et fly, mens han kigger ud af vinduet med sin notesblok i hånden, og beskriver det han ser over det sydlige Sudan. Det beviser meget godt, den autentiske fornemmelse man får i flere af Carrés spændingsbø­ger. Hans bestræbelser for at gøre sine historier så realistiske som muligt er legendarisk.

Bogens handling foregår hovedsagligt i Kenya. Den unge, smukke Tessa Quayle bliver fundet myr­det i en landrover på den østlige bred af Turkanasøen. Chaufføren er blevet halshugget og Tessas ven, lægen Bluhm, er forsvundet fra bilen. Tessa var en utrættelig forkæmper for de afrikanske kvinders ret til ligestilling, og var også en torn i øjet på nogle multinationale selskaber, som hun an­klagede for at udnytte Afrika. Tessas mand, Justin, er diplomat for England og arbejder på ambas­saden i Nairobi. Tessa har altid undladt at involvere Justin i sin kamp for retfærdighed, så da han har begravet Tessa, begiver han sig ud i verden, for at opklare mordet.

Bogen er utvivlsomt en af Carrés bedste. Det er anden gang jeg læser den, og det bliver den kun bedre af. Den måde, hvorpå Justin bliver beskrevet som lidt et skvat og en hanrej af de øvrige diplo­mater, og hvor Carré får beskrevet en helt igennem standhaftig og hengiven gentleman, er sublim. Det bliver mere end antydet, at Tessa har en affære med Bluhm, hvilket giver endnu et lag af inten­sitet i bogen. I starten af bogen ser man skandalen fra Justins chefs side, Sandy Woodrow, der var håbløst forelsket i Tessa. Sandy og hans kone Gloria, har anbragt Justin i deres hus, så han kan få fred fra den utrættelige presse, og beskrivelsen af diplomatoverklassen er dybt underholdende. Det giver dog lige en tand ekstra, da fortællervinklen overgår til Justin, og vi ser det hele fra hans side. Tessa er på en måde med ham på hans rejse til forskellige destinationer, for at opklare mordet.

Det er igen en vred og desillusioneret Carré, der langer hårdt ud efter multinationale selskaber og dobbeltmoralske regeringer. Selvom historien på samme tid er både smuk og utrolig trist og sæd­vanligvis meget virkelighedstro, så skriver Carré alligevel i sin note: “Efterhånden som min rejse gennem den farmaceutiske jungle skred frem, blev jeg klar over, at sammenlignet med virkelighe­den var min historie lige så tam som et feriepostkort.”

Jeg anbefaler på det kraftigste, at man læser denne bog. Bagefter vil jeg ligeledes anbefale at se den smukke filmatisering. Den oscarbelønnede film er en af de bedste Carré fortolkninger, der er lavet, med uforglemmelige præstationer af Ralph Fiennes og Rachel Weisz.