Den sorte Trillium 1: Trolddom og mørke af Marion Zimmer Bradley

af d. 23. september 2010

231

1991

87-01-72994-2

Black Trillium

I landet Ruwenda vogter troldkvinden Binah. Da Binah mærker sine kræfter svinde og døden nærme sig, opsøger hun regentparret. Hun overdrager sine kræfter, Den sorte Trilliums kraft, til de trillinge-døtre, dronningen netop er ved at nedkomme med. Binah fremsiger i denne forbindelse også en grum profeti om pigernes skæbne og forærer dem hver en amulet. Prinsesserne vokser dog op i leg og glæde og alle glemmer næsten den grumme profeti. Binahs svindende kræfter gør dog, at en ond troldmand i nabolandet Nabornok pludselig har magt nok til at invadere Ruwenda. Kongen dræbes, og de tre prinsesser overværer deres moders død. Det er spået, at en kvinde fra Rowendas kongeslægt skal blive kongen fra Nabornoks død, og derfor vil han gøre alt for at dræbe de tre prinsesser. Prinsesserne må nu flygte fra paladset og ud i det uvejsomme sumpland, som Rowenda er. De tre prinsesser skilles under flugten, og konfronteres hver for sig med Binah, hun fortæller, at de hver især må finde deres egen talisman og gennemgå store prøvelser, for at redde Ruwenda. Hvis dette mislykkes for en af dem, vil de alle tre have fejlet, og Ruwenda vil være fortabt. Heldigvis får de hjælp fra de forskellige folkeslag, der lever i disse sumpe – og det viser sig også, at deres amuletter rummer en helt særlig magi, der kan hjælpe dem til at overleve prøvelserne i jagten på talismanerne.

Bogen er et klassisk eventyr, med tre prinsesser, prøvelser og sågar en prins. Hvis du er til fantasy, og kan lide eventyrgenren på godt og ondt, kan jeg varmt anbefale denne bog.
For mit eget vedkommende synes jeg, den er lidt for forudsigelig og eventyr-kliche-agtig, den fanger mig ikke på samme måde, som andre fantasyromaner har gjort. Marion Zimmer Bradley benytter sig her i højere grad af arketyper end reelle personer, de tre søstre er således: den boglige kølige tronfølger, den vilde jæger, der har svært ved at styre sit temperament og den angste og forkælede lillesøster. De tre piger gennemgår alle den forventede udvikling, hvor den boglige lærer at lytte til sit hjerte, den vilde lærer at styre sit temperament, og den angste finder sit mod – men vi lære dem aldrig at kende, og de forbliver lukkede arketyper. Bogen fangede mig derfor ikke, og der mangler en Alanna (fra Tamora Pierce) eller en Lyra (fra Phillip Pullman), som jeg kan føle og leve med igennem handlingen.