Den sorte rytter af David Eddings

af d. 7. april 2008

159

2003

87-90101-34-0

Pawn of prophecy

På Faldors gård bor en helt almindelig dreng med sin helt almindelige tante. I fjorten år har de levet et helt almindeligt liv, men da Tante Pols far, den ærværdige Belgarath, dukker op med dårlige nyheder, bliver Garions liv vendt op og ned. Pludselig finder han sig omgivet af ophøjede mennesker, en troldmand, en prins og en baron. Samtidig skal han leve med en ny viden om, at hans tante Pol ikke er nogen almindelig tante, men troldkvinden Polgara, datter af den mægtige troldmand Belgarath. Sammen bliver de kastet ud i et eventyr af ualmindelig størrelse, men ingen fortæller Garion noget og da slet ikke, at han er den vigtigste blandt de vigtige han omgås med.

‘Belgarion Sagaen’ er en storslået fortælling om skæbne og forudbestemmelse. Det er en historie om en ung mand, der uvidende kastes ud i skæbnens spil uden at have noget at skulle have sagt. Han må bare pænt indse, at skæbnen har slået kløerne i ham, og at han ingen chance har for at undslippe den.

David Eddings bøger er altid meget spændende og breath taking, og det er ‘Belgarion Sagaen’ helt klart også. Dog fornemmes det til tider, at den er meget inspireret af hans tidligere serie ‘Eleniaden’, og at ‘Belgarion Sagaen’ er mere ‘ungdommelig’. Mange af de konspirationer, som bogen beskriver – dem er der mange af – er lette at gennemskue, men det gør ikke bogen værre. Tværtimod. Det er på mange måder rart at vide noget vigtigt om bogens handlingsforløb før personerne i den. Man lever sig fuldstændigt ind i den, og jeg har flere gange taget mig selv i at ønske, at jeg var person i bogen.