Den sidste flugt af Tracy Chevalier

af d. 4. november 2014

283

2014

978-87-7677-309-0

The last runaway

Den unge kvinde Honor Bright lever et stille liv i 1850′ ernes England med sin familie, som er en del af en kvæker menighed. Da hun bliver svigtet af sin forlovede, vælger hun at følge med sin søster til Amerika, hvilket ændrer hendes livsbane væsentlig. Hendes fremtid i England var ligetil og uden de store udsving. Det nye liv i Amerika bliver alt andet end dette.

Selve rejsen bliver hård og ikke nok med det, så bliver Honors søster syg og dør efter kun få dage i landet. Honor kan ikke gøre andet end at fortsætte til bestemmelsesstedet, en lille by i Ohio, hvor søsterens kommende ægtemand bor. Inden Honor når så langt, møder hun hattemagersken Belle som tager den unge kvinde under sine vinger. At Honor er meget dygtig til at sy, gør kun Belle mere glad for hende. Honor får hurtig en fornemmelse af, at Belle beskæftiger sig med andet end hatte. Det viser sig, at Belle er med til at hjælpe slaver på flygt fra syd mod nord, hvilket er en dramatisk affære. Ifølge kvækerne er alle mennesker skabt lige, og de fordømmer slaveriet. Honor begynder derfor selv at hjælpe hvor hun kan. Hendes status i det lille samfund er dog truet, heldigvis får hun snart en ny familie. Men alt er ikke idyl for Honor, der må sluge mange kameler i det daglige, men som i det skjulte hjælper de bortløbne slaver hun støder på, samt har ikke helt passende følelser for en slavejæger.

“Den sidste flugt” er en virkelig spændende historisk roman, med mange spændende menneskeskæbner. Den underjordiske jernbane, som hjalp slaver til Canada er et meget interessant enme, som jeg ikke vidste meget om. Ligeledes hvordan et kvækersamfund fungerer er interessant læsning. Chevalier har en særlig evne til at skabe kontrastfyldte hovedpersoner, og denne bog er ingen undtagelse. Honor tager et stort skridt fra den sømmelige og pligtopfyldende pige, til en kæmpende kvinde, der gerne vil vinde alle slag på sin vej, men som heldigvis undervejs lærer kompromisets svære kunst.

Bogen var svær at lægge fra sig igen, og jeg er bestemt enig i følgende citat fra “The Independent”: “Hendes bedste bog siden Pige med perleørering”.

4 store stjerner gives herfra. Og til sidst en opfordring til at stifte bekendtskab med denne dejlige forfatter, hvis man endnu har hende tilgode. Og hvorfor ikke starte med hendes debutroman “Den blå farve” som er en af mine absolutte favoritbøger.