Den onde greve af Lemony Snicket

af d. 16. november 2006

146

2004

87-11-22198-4

The Bad Beginning

“Hvis du bedst kan lide historier med en lykkelig slutning, hvor alting bliver godt til sidst, må du hellere gå i gang med en anden bog. I denne bog mangler der nemlig ikke bare en lykkelig slutning, der mangler også en lykkelig begyndelse, og midti sker der heller ikke ret mange lykkelige ting” (side 7).

Som det ses ud fra ovenstående, bliver vi allerede fra start advaret om bogens tungsindige handlingsforløb, hvor den ene ulykke efter den anden rammer de tre intelligente Baudelaire-børn Violet, Klaus og Sunny.

Den hovedsagelige ulykke, som er grunden til, at de resterende finder sted, er, at børnenes barndomshjem en dag brænder ned – inklusiv deres forældre. Det står tydeligt klart i testamentet, at forældrene ønsker, at deres børn skal bo hos en slægtning. En ven af familien, den evigt forkølede hr. Poe, finder et fjernt familiemedlem, som er villig til at adoptere dem, men som børnene ikke kendte hidtil. Børnenes glæde over, at de ikke længere skal bo hos hr. Poe, forsvinder brat, da de ser boligen, de skal bo i og stifter bekendtskab med deres nye adoptivfar, Grev Olaf. Denne mand behandler børnene, som var de hans trælle, men i deres triste tilværelse finder børnene dog trøst i, at deres nabo, den venlige Dommer Strauss, lader dem låne bøger fra hendes storslåede bibliotek. I mellemtiden viser det sig, at Grev Olaf ikke blot er en modbydelig mand, nej, han er direkte ondskabsfuld…

“Den onde greve” er en helt uimodståelig læseværdig bog, og det er især fortællerteknikken, der er grunden til det. Forfatteren Lemony Snicket er meget indblandet i historien, og ofte henvender han sig til os som læsere; han forklarer både nogle af de ord, han bruger, og han advarer også om historiens ulyksalige indhold – men selvom man bliver advaret, er det en god idé at fortsætte, da denne bog er alt for god til at ligges tilbage på hylden.

Dette er første bog i serien “Én ulykke kommer sjældent alene”.