341

2019

9788772003214

Onda Boken - oversat af Ninna Brenøe

1.

Titlen er gribende, og forsiden er også med til at give bogen en dyster og interessant fremtoning – men mere end dét, kan man ikke sige om bogen.

“Den onde bog” er en ond bog – forstået på den måde, at det 100 år gamle værk er i stand til at få læseren til at begå selvmord, da værket rammer læseren så hårdt, at tristheden overmander deres kontrol. Værket er en digtsamling, og på grund af den er skyld i den stigende dødsrate, blev værket aldrig udgivet.

I historien hører vi om universitetslektoren Mickel Backman, der befinder sig i en midtvejskrise, og en uduelig handlingslammet universitetsstuderende ved navn Calle. Lektoren har fået fingre i den famøse digtsamling, efter at hans ven læste den og derefter begik selvmord. Calle er en evighedsstuderende og fungerer ikke socialt. For at få sin økonomi til at køre rundt, begynder han at stjæle værdifulde og dyre bøger fra universitet, så han kan sælge dem og tjene penge. Først hører vi meget seperat om de to personkarakterer, men senere inde i historien – da en gruppe studerende er på jagt efter digtsamlingen – bliver de to’s situationer vævet ind i hinanden.

Den onde bog har ikke fanget mig. Jeg blev mere og mere forvirret, jo mere jeg læste, og på et tidspunkt mistede jeg helt interessen. Skrivemåden fanger mig ikke, og det er lidt en rodet komposition. Derudover er jeg skuffet over, at der ikke er blevet leget med genrene. Bogen kunne snildt være bygget op omkring noget uhyggeligt, spændende eller en thriller/krimi historie. Men intet af dette er benyttet. Der er blot lange beskrivelser af de to mænds kedelige liv.

Jeg savnede også et forklarende afsnit om, hvorfor/hvordan en digtsamling havde fået evnen til at få almene civile til at begå selvmord. Hertil kunne forfatteren evt. have beskrevet en troværdig historie omkring den humane forestillingsevne og kontrol, men også dette var et manglede element.

Bogen var desværre ikke et hit for mit vedkommende.