af d. 29. juni 2020

396

2020

978-87-638-6478-7

The Endless Beach (oversat af Marianne Linneberg Rasmussen)

1

Flora bor på en mindre skotsk ø, delvist sammen med sin kæreste Joel (når han da ikke rejser rundt i verden med sin rige chef for at yde advokatbistand), hvorfra hun prøver at drive en lille cafe. Cafeen er fyldt med lækkerier, men det er ikke nemt at få økonomien til at løbe rundt, så derfor er Flora flyttet hjem til familiegården. Det betyder, at hun det meste af tiden bor sammen med sin far og sine brødre, i stedet for sammen Joel. Flora er frustreret over sit kærlighedsliv såvel som over sin økonomi, men har et ukueligt gåpåmod og en tro på at det hele nok skal lykkes i sidste ende.

Samtidig bliver en hval ved med at dukke op langs øens kyst, og øens beboere er delte – betyder synet af hvalen uheld?

Jenny Colgans bøger er perfekte til hyggelæsning i den lune sommersol eller under et varmt tæppe på en kold regnsvejsdag. ‘Den lille cafe ved den endeløse strand’ er tilpas hyggelig og letlæst til at du som læser bare kan slappe af og nyde historien, men ikke så forudsigelig og sort/hvid at du kommer til at kede dig, og allerede fra side 10 ved hvad der kommer til at ske. Der er masser af modgang, masser af drømme og en hel masse kærlighed og forviklinger.

Noget, jeg ikke vidste inden jeg gik i gang med bogen, er at den er tredje del i en serie. Forfatteren er heldigvis serviceminded, og starter ud med at fortælle læseren, at det ikke gør noget om man har læst de tre forrige bøger. Hun giver sågar et lille resume med de vigtigste pointer ved bogens start. Og man kan da også sagtens læse bogen uden at have læst de forrige to – selvom jeg vil gætte på man har et bedre billede af bogens persongalleri, hvis man har læst de forrige bøger i serien også.