Den faldne engel af Daniel Silva

af d. 9. marts 2014

313

2013

978-87-638-2680-8

The Fallen Angel

Gabriel Allon har (endnu engang) trukket sig tilbage fra den barske hverdag som spion og snigmorder for Israels sikkerhedstjeneste. Han er taget til Rom, hvor han får til opgave at restaurere et berømt maleri i Vatikanet, men som så ofte før må han alligevel tilbage til aktiv tjeneste. Det er pavens privatsekretær, som vil have ham til at se nærmere på et formodet selvmord begået i selveste Peterskirken. En ung kvinde er død og selvom det ligner selvmord, er der noget der ikke helt stemmer. Gabriel kigger på sagen, og ganske rigtig er der noget galt. Den unge kvinde var ansat i Vatikanet og arbejdede med kunstskatte, og hun havde formentlig opdaget en større svindelsag, da hun pludselig dør. Gabriel forsøger at finde bagmændene, men det viser sig hurtigt, at sagen rækker længere end som så. Kunstskatte bliver i stor grad brugt til hvidvask af penge, og terror kommer nu ind i billedet. Gabriel får nu hjælp af sin gamle bande fra Israel, og de kommer vidt omkring for at stoppe flere voldshandlinger med uskyldige ofre.

Endnu engang har Silva skrevet en spændende krimi om verdens magtspil. Den stakkels Gabriel Allon når aldrig at pensionere sig, før en ny sag kommer på banen, men som læser er han også en yderst spændende hovedperson. Vi følger ham i tykt og tyndt, og håber han snart får mere ro på privatlivet. Jeg synes dog, at det er ved at blive svært at skelne de mange Allon krimier fra hinanden, da plottet er rimeligt ens hver gang, men alligevel fængsler bogen ganske meget, og man ser igen frem til den næste i række. 4 stjerner til Allon og Silva.