Den evige prinsesse af Philippa Gregory

af d. 17. oktober 2006

396

2006

87-7714-683-2

The Constant Princess

Så er der lidt til de historisk interesserede. Fænger historier fra 1500tallets England dig, så er der kommet en ny god grund til at blive indenfor under dynen med en kop varm kaffe, men Philippa Gregory fortæller en af de forholdsvist ukendte kongelige historier.

“Den evige prinsesse” er historien om Katharina af Aragonien, født Catalina, som kom til England for at blive gift med Arthur, Prinsen af Wales. Som datter af Isabella af Spanien og Ferdinand af Aragonien, var hun opdraget til at blive dronning og hele hendes væsen blev formet efter den tanke. Isabella var en kristen krigerdronning, som red med sin mand ud i felten og kæmpede sammen med ham og Catalina blev opdraget med den fornemmelse af adelighed, stolthed og dybe tro som Isabella levede efter.

Efter en opvækst i Alhambra, var hun desuden vant til den mest prangende luksus, arabiske skikke der blandt andet inkluderede kvindelig afsondring efter behov, bade hver dag i varmt vand og et spansk varmt vejr. Da Catalina tog til England var hun arrogant, klar til at blive dronning og fast besluttet på at udbrede sin katolske tro, hvor den manglede tilhørere.

England derimod, var koldt og vådt, med en ny engelsk konge Henrik Tudor som selv havde erobret sin krone og ikke var opdraget til titlen som sådan. Hoffet var, med Catalinas øjne, barbarisk, manerer var næsten usynlige og der var tydelige alliancer i støbeskeen mellem de adelige familier, hvoraf den ene måtte vige pladsen da Henrik Tudor tog kronen.

Bogen er skrevet i en objektiv fortælling og en jeg-fortælling. På den ene side fortælles der en historie og på den anden side bidrager Gregorys Katharina med sine tanker. Philippa Gregory er kendt for sin grundige research til sine bøger, så selvom bogen er skrevet som en fortælling er fakta reelle nok. Bogens emne er spændende. England var midt i en ganske turbulent periode og en fast regent på magten uden tronprætendenter var et sjældent syn. Der dannes alliancer og forbund, især i kongehusene hvor fædre og mødre havde travlt med at konsolidere deres magt ved at gifte deres afkom væk.

Sproget i bogen kan godt irritere fra tid til anden, men historien fænger hurtigt og vender ens blik væk fra den slags. Alt i alt anbefales den herfra.