af d. 15. oktober 2010

159

2006

978-87-92685-74-2

Vechnyj muzh

En bemærkelsesværdig psykologisk roman fra 1870 om forskellige menneskeskæbner, deres indbyrdes påvirkning, og sindets kompleksitet og skrøbelighed.

Velchaninov, en vellidt og velhavende playboy, har på sine mere modne dage fået samvittighedskvaler over sin tidligere forlystelsessyge og egoistiske adfærd. Netop da møder han i St Petersburg Trusotsky, en mand han tidligere har bedraget ved at have en hed affære med hans kone.

Trusotsky, frustreret og alkoholiseret, fortæller at hans kone er død. Herfra blotlægger romanen udviklingen af de to mænds liv gennem Trusotskys uvelkomne besøg hos Velchaninov, som, under hyppige anfald af ophidselse og utålmodighed, forsøger at få opklaret årsagen til besøgene. For hvor meget ved hanrejen om affæren? Gradvist afsløres Trusotskys skæbne og hans forbindelse til Velchaninov.

Med nerve skildres indgående de to mænds forvirrede og heftigt skiftende følelser for hinanden. Indføringen i Velchaninovs samvittighedskvaler er, selvom der ikke er nogen handling i det, interessant som en angrende synders bekendelser om lyst og svigefuldhed. Og beskrivelsen af Trusotskys besøg hos Velchaninov, som han gerne opsøger om aftenen eller natten, får hurtigt et dystert spøgelsesagtigt skær. På karakteristisk Dostojevskij’sk vis bevæger historien sig også langt ned i sindets dybder af skyld, had og kærlighed.

De to mænds meget forskellige livsbaner illustreres med Dostojevskijs vanlige veludviklede evne for at beskrive stemninger og uudtalte følelser. Fx ved et besøg hos en familie, hvor Trusotsky er lun på husets yngste datter, som dog intet som helst har til overs for ham. Pinligheden er til at skære i, og Velchaninov redder stemningen – og stjæler Trusotskys lys – ved sit sociale væsen og gode talegaver. Tilmed forsøges han scoret af en anden af husets gifteklare døtre. Den ene soler sig, den anden skubbes i skyggen.

De to mænds psykologiske favntag historien igennem virker som en djævelsk tango for to. Desværre gør sproget, som i andre ældre oversættelser af Dostojevskij, ikke rigtigt fortællingen ære. Men plottet i fortællingen om playboyen, som flyder ovenpå som en korkprop mens ‘den evige ægtemand’ kæmper en kamp for ikke at gå under, er en anbefaling værd.