Den der dræber dragen af Leif GW Persson

af d. 27. oktober 2015

388

2014

9788771461022

Jeg har læst “Den der dræber dragen” af Leif GW Persson. Bogen er en krimi, der finder sted i Stockholm, og helt klassisk følger man sagen (stort set) fra politiets side. Helt enkelt drejer sagen sig om et mord på en tilsyneladende ensom drukkenbolt og en tilbagevendende kriminalkommissær, der har været i “straffeboksen” som ansat i hittegodskontoret pga. en tidligere sag.
Sagen trevles langsomt men sikkert op og åbner for en myriade af mulige vinkler, og jeg må indrømme at jeg på trods af mange muligheder, blev overrasket over slutningen.
Det er en klassisk politikrimi der sender læseren i mange retninger. MEN der hører lighederne også op med andre. Denne bog handler om en mildest tal usympatisk “helt”, i Evert Beckstrøm, der er den virkelig irriterende, småracistiske og fordomsfulde kommissær, der udover at være aldeles frastødende også er ulden i kanten.

Sagen pilles langsomt fra hinanden og sideløbende får man skabt et billede af Beckstrøm fra flere forskellige andre personer bl.a. kollegaer, og det hjælper ikke på ens syn på ham. Det er længe siden jeg har læst en bog, hvor hovedpersonen man følger er frastødende som person, og hvor de værdier han står for, i den grad får (for de fleste af os) en op i det røde felt. Jeg var i løbet af de første 100 sider eller så, på nippet til at droppe bogen pga denne mandsperson. I den grad frastødende, irriterende og utiltalende! Bogen kommer også til at handle om Beckstrøm og tvivlen omkring ham, og bogen giver læseren en næsten grinagtig konklusion på den mange tanker man har bygget op om ham i løbet af bogen.

Beckstrøm og alt omkring ham, bl.a. hans kollegaers syn på og håndtering af ham, er det der gør denne bog anderledes end andre gode krimier. Persson kan sit håndværk, men det er en interessant person han har bygget op med Beckstrøm. Det er der ikke mange andre krimiforfattere der kan, og slet ikke at vælge sin hovedpersons personlighed til at være SÅ frastødende. Et modigt men egentlig, til slut, vellykket valg.