2018

978-87-93141-46-9

Den daglige kærlighed. Digte af Maria Wine (oversat fra svensk af Benedicte Riis)

1. udgave, 1. oplag

I en sang af lidt ældre dato ved navn ”Sangen om Larsen” lyder en af stroferne: ”Det skulle være så godt og så er det faktisk skidt”.

Jeg kunne være tilbøjelig til, at lade lige netop den strofe være sigende for digtsamlingen ”Den daglige kærlighed” af Maria Wine.

Maria Wine var en dansk forfatter, der boede det meste af sit voksne liv i Sverige, hvor hun blev gift med den svenske forfatter Arthur Lundkvist og fik udgivet 32 digtsamlinger og tre bøger på svensk. I sin ungdom bombarderede hun de danske forlag for at få udgivet sine tekster, men ganske uden held. Jeg kan læse mig frem til, at hun sammenlignes med Tove Ditlevsen – men det er ærlig talt synd og skam. Digtene i ”Den daglige kærlighed” fremstår ganske banale og overfladiske når man sammenligner dem med Tove Ditlevsens digte, så jeg synes nok, at det er at tage munden for fuld når Maria Wine sammenlignes med Tove Ditlevsen.

Digtene i ”Den daglige kærlighed” handler om kærlighed, om sorgen over knuste forventninger, kvindelighedens kraft og balancen mellem depression og den hvide pilles magt. Temamæssigt kan man godt forsvare at sammenligne digtene med Tove Ditlevsen, men her hører ligheden også op.

Teksterne i ”Den daglige kærlighed” er som sagt banale. Der er gentagelser i lange baner, ærlighed rimer altid på kærlighed, der er ikke rigtig nogen udvikling i teksterne og digtene minder i det hele taget rigtig meget om hinanden. Kort sagt – jeg kedede mig som en lille kat, der venter uden for en lukket dør under læsningen af denne bog og finder, at sammenligningen med Tove Ditlevsen er ganske overdrevet. Herudover er jeg tilbøjelig til, at finde bogen lidt ligegyldig og til at mene, at en forvokset teenager kunne have skrevet nogenlunde samme digte.

Jeg kan ikke afvise, at andre kan få noget godt ud af disse digte. Jeg kunne bare ikke med denne bog, den faldt slet ikke i min smag. Den sagde mig intet og gjorde intet indtryk udover at kede mig og gøre mig lidt irriteret. Jeg lander på 2 ganske små stjerner for denne digtsamling.