Den anden søn af Jonathan Rabb

af d. 29. maj 2012

313

2012

978-87-638-1956-5

The Second Son

Berlin 1936. Der er OL i Det Tredje Riges hovedstad. Udadtil gør nazisterne sig store anstrengelser for at skjule det kvælertag, regimet holder befolkningen i. Indadtil går tingene deres skæve gang. Den legendariske vicekriminalkommissær, Nikolai Hoffner, er efterhånden blevet toogtres og tvinges nu modvilligt på pension, fordi hans mor var jøde.

Samtidig forsvinder Hoffners yngste søn, Georg, i Spanien. Tilsyneladende var han i Barcelona for at optage nyhedsreportager om nogle alternative olympiske lege, men måske har han sine egne interesser i Den Spanske Borgerkrig, hvor anarkister, kommunister, monarkister og fascister kæmper om magten. Fra Marokko er general Franco på vej med 30.000 fascistiske tropper, og meget tyder på, at nazisterne i det skjulte forsyner dem med våben. Var det dét, Georg i virkeligheden gravede i?

Hoffner smugler sig ind over den spanske grænse og giver sig til at lede efter sin elskede søn i et land, der allerede bærer præg af de rædsler, som Picasso senere skildrer så fremragende i maleriet “Guernica”. Han møder kriminelle og soldater, ondskab og godhed – og sit livs kærlighed i form af en tyve år yngre læge. Den anden søn, nazisten Sascha, har han glemt alt om; han er jo i den fæle propagandaminister Goebbels’ sold.

Forfatteren Jonathan Rabb er forelsket i Spanien. Han formår indlevet at beskrive varmen og duftene, maden og vinen, de uforsonlige mænd og de evigt opofrende kvinder, så man føler sig hjemme. Også stemningen i tredivernes Berlin er ramt på kornet. “Den anden søn” oser af atmosfære og er forrygende velskrevet.

Bogens store problem er, at den indplaceres som tredje bind i en såkaldt noir-serie. Almindeligvis er noir-genren centreret omkring tågede kriminalgåder og fordrukne detektiver i mellemkrigsårene. Her har Philip Kerr fejret store triumfer med sin Berlin Noir-serie. Også Rabbs to første bind, “Skygge og lys” og “Rosa” (om mordet på kommunisten Rosa Luxemburg), var udmærkede eksempler på noir.

“Den anden søn” er snarere en langsomt slentrende krigsroman fra Spanien. At hovedpersonen er en tørstig tysker, og at den foregår i mellemkrigsårene, gør den ikke til noir. Langtfra. Plottet fremstår trods den blodige kontekst sært udramatisk. Den lejlighedsvis indforståede dialog og personernes stemningsskift er til tider svær at følge; som om forfatteren har levet sig for meget ind i handlingen og glemmer at invitere læserne med indenfor.

Alligevel hygger man sig rigeligt undervejs til, at bogen er værd at ofre et par dage på. Men start med “Skygge og lys”, der indleder serien og er en eksemplarisk noir-roman.