De uskyldige af Dean Koontz

af d. 25. maj 2014

333

2014

978-87-638-3231-1

Innocence

Dean Koontz har op imod 100 udgivelser bag sig, og de er solgt i mere end 450 millioner eksemplarer på verdensplan, temmelig imponerende. Jeg har kun læst to af hans bøger, hvor “De uskyldige” er den anden. Han er egentlig en forfatter der på papiret tiltaler mig, men af en eller anden grund har jeg kun fået læst “Skygger” for flere år siden. Den var uhyggelig og spændende, selvom det var noget overnaturligt, der lå til grund for fortællingen. “De uskyldige” har desværre også temmelig meget overnaturligt i sig, og jeg siger desværre, fordi det virker lidt tåbeligt og upassende i denne historie.

Addison Goodheart var nær blevet kvalt af jordemoderen kort efter fødslen, der er noget mærkeligt med ham, med hans øjne, hans ansigt. Når mennesker ser ham, får de det ubehageligt og ønsker ham død, derfor søger han under jorden, og lever med en anden som ham, og kommer kun frem om natten. Han møder en pige, og de forstår hinanden i deres respektive særpræg og samarbejder i resten af bogen. Verden er så småt ved at gå under, rygter om virus svirrer. Addison ser mærkelige tåger og “lysninger”, ånder af en slags. Pigen leder bl.a. efter nogle dukker der skal destrueres, og så søger hun retfærdighed efter faderens mord.

Jeg er på flere måder skuffet over bogen. Meget af det overnaturlige får man ikke forklaret, eller også virker det bare lidt overflødigt. Samtidig er fortællingen fyldt med flash backs, der kan virke dæmpende på det flow, bogen ellers har. Koontz skriver godt, det er der ingen tvivl om, og man får også hele tiden lyst til at komme videre, for at få gåderne løst: hvad er der med Addisons ansigt? Hvad er tågen og lysningerne for noget? Det går bare en anelse for langsomt og er lidt for mærkeligt det hele. Efter et stykke tid tænkte jeg, at slutningen sikkert redder den her bog, den må være genial på en måde, men der skuffede han mig også, uden at jeg skal røbe for meget her, så virkede det en smule naivt.

Hvis man er til det overnaturlige, så er denne bog lige noget for dig, ellers henvender den sig nok mere til en yngre læseskare, og naturligvis til inkarnerede Koontz fans!