De tre bukke bruse af Rune T. Kidde

af d. 19. juni 2009

40

1990

87-562-5039-8

Er du stor Kiddeist, er der formodentlig en klokke der ringer, når du hører Kidde og de tre bukke Bruse nævnt i sammenhæng. For der findes en tegneserieudgave kaldet ‘Luffe og Melvis og Kasper og Fannen Fiseme’ fra eventyrsamlingen ‘Den lille Møghætte og pulven’, hvor de tre bukke fra Brugsen optræder. Dem glemmer vi lige et øjeblik, for dette er en genfortælling af det velkendte eventyr om de tre bukke Bruse(som ikke arbejder i Brugsen). Handlingen er der ingen grund til at komme nærmere ind på, det er formen der er interessant. Kidde har skrevet fortællingen som en node, hvor meningen er at den voksne læser højt, eller synger for, og børnene synger anden og tredje stemme. Den mindste bukke Bruse har en lille tynd stemme, den største buk en dyb, og trolden en tilsvarende dyb. Jeg har desværre ikke haft lejlighed til at synge historien i selskab med et par børn, men jeg kan forestille mig at det vil hæve underholdningsværdien kraftigt.

Kidde har illustreret fortællingen med sin sædvanlige rystende hånd, men her har tegningerne en lidt anden stil. Det simple udtryk er rykket endnu mere i forsædet end normalt. Der er ikke mange detaljer, til gengæld bæres billederne hjem af et storslået farvevalg. Grunden til dette skal måske søges i, at bogen er udgivet samme år som Kidde mistede synet. Derfor rummer bogen en anden grafisk kvalitet end normalt for Kidde. Og det er godt med lidt fornyelse. Tegningerne vil helt sikkert falde i børnenes smag. De står mere frem som malerier end illustrationer. Læg dertil forfatterens særegne streg, der altid er lige i øjet.

Kritikpunktet må være, at hvis man ikke synger sig gennem den her, så går man glip af hele meningen med projektet. Historien er jo gammel og velkendt, så for at få det fulde udbytte skal den synges sammen med mindst ét barn. Gør man det er jeg ret overbevist om at man kan få børnene helt op at køre, med skrål og grin. Så er det til godnatlæsning, er den nok ikke velvalgt, hvis børnene skal sove bagefter. Læses den uden børn og sang, ja så får man kun det halve. Det var hvad jeg fik, og derfor kan jeg ikke give den mere end tre stjerner. Men der er som sagt, meget mere at hente her, og illustrationerne er geniale.