af d. 31. marts 2014

751

2012

978-87-11-43858-9

The twelve

”De Tolv” er andet bind i Justin Cronins ”The Passage Trilogy”, hvor første bind, ”Den Første” (The Passage) udkom i 2010 og sidste bind,”’The City Of Mirrors” skulle udkomme sidst i 2014.

Jeg blev fanget af coveret til ”Den Første” samt Stephen Kings anbefaling. Meget kortfattet er verden på kort tid nærmest lagt øde pga. et mislykket menneskeforsøg, der gjorde de tolv forsøgsobjekter til supervampyrer (viraler), som slipper løs og enten dræber mennesker eller gør dem til nye viraler. Vi følger en gruppe mennesker 92 år efter katastrofen, som lever i en koloni bag høje mure med evig lys, også om natten, for at holde viralerne ude. Dog er hovedpersonen en lille pige, Amy, der også var udsat for forsøget og en dag dukker op ved kolonien.

Udover at følge nogle af de samme personer fra første bog, går Cronin i ”De Tolv” tilbage til ”år 0”, hvor viralerne slap løs, og følger nye personers kamp for overlevelse. Vi følger bl.a. Grey, en pedel fra forsøgscenteret, der møder Lila, en sindsforvirret kvinde. Danny der kører skolebus og samler overlevende op samt Horace Guilder, der har været tilknyttet projektet og leder efter Grey. Senere springer historien 95 år frem, hvor vi følger Peter og Alicia (hovedpersoner fra ”Den Første”) i jagten på viralerne, og hvor vi igen møder Amy.

Umiddelbart lyder plottet temmelig skørt, især i en tid hvor vampyrbøger og film har oversvømmet markedet, men Justin Cronin skriver simpelthen så godt, at jeg har læst begge bøger 3 gange. Man skal selvfølgelig være klar til lidt overnaturligt, men det er ikke det der dominerer historien. Det er fascinerende at følge den nye tilværelse, som de overlevende har skabt gennem knap hundrede år, og Cronin er knivskarp i sine beskrivelser og persongalleriet er omfattende, men mesterligt udført. Bogen er utrolig spændende og der kommer mange overraskelser undervejs og slutter med et brag, der gør ventetiden til ”The City Of Mirrors” uendelig lang.

Cronin har et par bøger på sit cv forud for trilogien, men hans datter fortalte ham en dag, at de var kedelige. Hun ville gerne have, at han skrev en bog om en pige der redder verden. Det gjorde han så, og tak for det!!