De stjal min mor af Kathrin Behr

af d. 1. april 2014

296

2013

978-87-12-04905-0

Entrissen

”De stjal min mor” er en gribende og mørk erindringsbog, fortalt af kvinden der så sin mor blive arresteret i 1972 i DDR’s stasi regime. Hun var da fire et halvt år gammel og herefter følger en beskrivelse af de næste 40 år, hvor der ikke findes meget lykke og glæde.

Den er glimrende fortalt, en fantastisk indsigt i et barns opvækst, hendes tanker og følelser, der er hjulpet på vej af terapi i voksenlivet. Man får et stærkt indblik i, hvordan det var at vokse op i 70’ernes DDR, selvom det først mange år senere går op for hende, hvad det indebar at være opfostret hos en kold adoptivmor der spillede en stærk rolle i partiet. Hun repræsenterede DEM som var skyld i det hele, regimet. Især forholdet til adoptivmoderen står som det centrale i bogen, og vil næppe slippe læsernes bevidsthed lige med det samme… Samtidig er det et historisk vigtigt dokument, der beskriver tiden op til og efter murens fald på en lidt anden måde, end man havde forestillet sig. Jeg manglede dog nogle sider med fotos af de forskellige personer og steder, det ville have gjort bogen fuldendt. Disse fandt jeg dog i fruens Femina, hvor der var en artikel om Katrin Behr. Hatten af for hende og hendes arbejde i dag! Katrin Behr arbejder i det gamle stasi hovedkvarter, hvor hun hjælper andre tvangsadopterede. Når man bagefter tænker over, hvor trist og hård en opvækst hun havde, så bliver det hele lige sat i relief et sted i bogen, hvor hun nævner, at ved at høre om andres skæbne fandt hun ud af, at hun var sluppet rimelig nådigt.

Bogen er skrevet i samarbejde med Peter Hartl.