De mørke mænd af Jens Henrik Jensen

af d. 8. november 2018

475

2014

9788740032086

Af en eller anden grund havde jeg i lang tid forvekslet Jens Henrik Jensens serie om Niels Oxen, med Thomas Rathsacks serie om jægersoldaten Michael Plessner. Da jeg ikke var specielt begejstret for Rathsacks bøger, kom jeg aldrig i gang med Jensens serie om Oxen. Indtil det pludselig gik op for mig at der var tale om to vidt forskellige forfattere, og at Jensens serie roses til skyerne af alle der har læst dem. Så var der ikke andet for end at komme i gang med serien om Oxen. Det har jeg ikke et øjeblik fortrudt.

I dette andet bind i serien, “De mørke mænd”, er der igen fuld knald på fra start til slut. Det er fuldstændig amerikansk actionfilm, og det er derfor fuldstændig utroværdigt på alle fronter. Men det er vanvittig god underholdning. At Jensen så samtidig skriver rigtig godt, og at han kan få scener der normalt kræver en 65 tommer fladskærm med surroundsound, til at virke nervepirrende, siger bare noget om hans talent. At det samtidig skinner mere end tydeligt igennem, at Jensen har gjort et fantastisk stykke research, gør ikke oplevelsen mindre. Ikke mindst fordi Jensen forstår at dosere sin viden. Ofte oplever man en eller anden grad af faktaforstoppelse, når forfattere har lavet en omfattende research i forbindelse med deres romaner. Sådan lidt, nu har jeg fundet ud af det, så skal det saftsuseme også med. Og så bliver det bare for meget og for kedeligt. Men ikke hos Jensen. Hans journalistiske baggrund fornægter sig ikke. Vi får de facts der er brug for, og ikke mere. På den måde holder han hele tiden sin historie i fokus.

Niels Oxen, Danmarks højest dekorerede soldat nogensinde, bor og arbejder under falsk rumænsk identitet på et afsides dambrug i Vestjylland. Skjult fra omverdenen slås krigsveteranen med sine traumer, samtidig med at han er i konstant alarmberedskab. For Oxen gemmer på en hemmelighed, der holder ham i live – eller slår ham ihjel.

Da en museumsinspektør bliver myrdet på et slot, udløses en lavine af begivenheder, der involverer Danmarks justitsminister. Der er kun få, der kan skimte en forbindelse til Oxen. Hans tidligere makker, Margrethe Franck fra PET, er en af dem. Hun har forgæves ledt efter ham i et år, så da hun endelig opsporer ham, besegler hun også hans skæbne.

Og så har vi balladen. Med 200 km/t (mindst) går det over stok og sten i det meste af fædrelandet. Alle jager alle, og det skumle Danehof som vi blev præsenteret for i seriens første bind, “De hængte hunde”, spiller igen en hovedrolle.

Nogle gange er det rart at trække stikket, læne sig tilbage og bare lade sig underholde. Til det formål er Niels Oxen og hans kumpaner fra PET fremragende.