De kom altid om natten af Bjarne Hatting

af d. 14. maj 2009

133

2009

978-87-91933-61-5

Bogen handler om organtransplantation, og problemet omkring manglen på organer. Den er bygget op, så vi ser sagen fra flere vinkler: Det fortvivlede forældrepar, hvis datter har brug for et nyt hjerte, og som reddes af en operation på en privatklinik i Østrig. Lægerne, der driver denne klinik – og som for at skaffe organer har organiseret en systematisk kidnapning af gadebørn fra Brasilien, som i nattens mulm og mørke ankommer til klinikken, hvor de kynisk slås ihjel for at man kan anvende deres organer. Vi følger også nogle af de hjælpere, som er villige til at sørge for transporten af børnene – og derved tjene gode penge. Og endelig nogle af de brasilianske gadebørn, som fra 8-10 års alderen må klare sig selv ved at stjæle, prostituere sig, finde madrester på en losseplads og sove i en papkasse.

Det er faktisk en rigtig god måde at fortælle en historie på – men desværre er historien ikke særlig velskrevet, og det trækker ned i min vurdering af bogen. Dialoger og handlinger virker kunstige og ikke overbevisende. Sproget er fladt, refererende og monotont. Og alting går bare lidt for nemt. Da en af lægerne tager til Brasilien for at arrangere transporten af børnene, har han kun en turistbrochure at støtte sig til. “Heinz måtte indrømme, at hans kendskab til Brasilien kunne stå på bagsiden af en tændstikæske” Alligevel går det usandsynligt let at få korrupte og pengegriske personer i tale, få en aftale (alle siger bare ja med det samme) og så er det hele planlagt! Lægernes holdning til deres hustruer er et kapitel for sig: Konerne (eller “pigerne”) er helt sikkert tilfredse bare de har et par veninder at omgås, og når mændene skal tale fremtid og alvor, må kvinderne holde sig væk!