594

2015

978-87-93166-35-93-6

Legado en los huesos
Oversat til dansk af Kirsten A. Nielsen

1. udgave , 1. oplag

Dette er andet bind i spændingstrilogien om Amaia, der er kommissær. Første bind var “Den usynlige vogter” og den var virkelig spændende, så jeg havde høje forventninger til toeren her… men desværre har den været en kamp at komme igennem.

Vi starter med, at Amaia møder højgravid op til retssagen mod Jason, der allerede har tilstået mordet på sin steddatter, men han begår selvmord og derfor er der ligesom ingen sag. Dog efterlader han et brev til Amaia som faktisk ikke giver nogen mening og da hun egentlig ikke vil have noget med det at gøre (fødsel lige rundt om hjørnet og derfor ikke lige har tid og overskud til at sætte sig ind i det) vinder hendes nysgerrighed dog alligevel… og her fristes man til som anmelder at skrive: for ellers ville der ikke være nogen bog…

Selve krimi historien er ganske spændende og til tider ret voldsom at læse, men handlingen fokuserer meget på Amaia og hendes graviditet, fødsel og familieliv. Man hører igen om søsteren, om tanten der lægger tarotkort og generelt Amaias privatliv. Og selv om det hele på mange måder er vigtige for at få historien til at hænge sammen, så bliver den bare lang og tung at læse.

Har man ikke læst den første bog er der mange ting i denne bog som ikke vil give mening, for man fortsætter egentlig hvor man slap sidst og det er nok med til at gøre bogen tung, fordi den er svær at læse for sig selv. Og jeg overvejede faktisk at genlæse etteren inden jeg gik i gang med toeren her for selv om etteren var god, kunne jeg ikke huske nok til, at jeg bare kunne fortsætte.

Det er ærgerligt for efter at have læst etteren forventer man sig mere og når man så kæmper sig igennem toeren så er det ikke så spændende at skulle fortsætte til den treer der gerne skulle komme.

Men måske er det fordi der ellers blive en masse løse ender i den sidste bog, det må vi jo vente at se!