De frosne flammer af Jens Henrik Jensen

af d. 22. november 2018

543

2017

9788740042184

En flot afslutning på Jens Henrik Jensens trilogi om den tidligere jægersoldat Niels Oxen. Hen over trilogiens godt 1.400 sider, rækker dette sidste bind i serien helt tilbage til starten på “De hængte hunde”, der var første bind i fortællingen om Oxen. Ud over at sagen om det hemmelige Danehof (selvfølgelig) opklares, får vi også bundet en lang række sløjfer på tidligere hændelser. Jeg kan ikke komme i tanke om noget, der ikke har fundet en løsning eller forklaring, og det er virkelig godt gået af Jens Henrik Jensen, at han har kunnet holde tungen lige i munden i så lang tid.

Niels Oxen formodes omkommet under en ulykke på havet. I virkeligheden sunder han sig på en ø i den svenske skærgård, hvor han spekulerer over sit livs dilemma. Opdager lederne af det hemmelige magtnetværk Danehof, at deres attentat mod ham er slået fejl, vil de indlede en sand menneskejagt for at dræbe ham. Opdager det danske politi, at han er i live, vil han blive eftersøgt og anklaget for et mord, han ikke har begået. Mod alle odds beslutter Oxen sig for at tage kampen op mod overmagten.

Som med de første to bind, er også “De frosne flammer” virkelig velskrevet. Efter en lang indledning, hvor vi lige får persongalleriet på plads og fulgt op på det der skete i to’eren, “De mørke mænd”, skruer Jensen op for handlingen. Spændingskurven er herfra støt stigende, uden at historien bliver forceret og uden at der springes over hvor gærdet er lavest. Det tager tid at fortælle en god historie, og Jensen tager sig den tid, mens jeg som læser sidder febrilsk og vender side efter side for at se hvad der sker.

Jens Henrik Jensens journalistiske gener fornægter sig ikke. Han har lavet en meget stor research forud for “De frosne flammer” – og forud for seriens to første bind. Han formår i det store og hele at indbygge sin research i handlingen på en sådan måde, at jeg som læser ikke sidder med en følelse af at få proppet unødvendige fakta ned i halsen. Enkelte detaljer er så specifikke, at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal bruge dem til, men generelt fungerer det rigtig godt. Og så er Jensen en virkelig dygtig fortæller. Han graver sig ned i stoffet og i sine personer, og han formår at fortælle begge dele så jeg tror på det. Følelser, stemninger, dufte og steder er altsammen flot beskrevet, men aldrig mere end at det lige netop placerer læseren der hvor hovedpersonen befinder sig. Det bliver aldrig et guldaldermaleri, og det bliver aldrig for skrabet. Det er lige som det skal være.