af d. 13. august 2013

178

1984

87-583-0191-7

A Pale View of Hills

“A pale view of hills” er Kazuo Ishiguro´s debutroman, der foregår i to spor.

Den midaldrende kvinde Etsuko bor alene i England efter at datteren Niki er flyttet hjemmefra og den ældste datter Keiko har begået selvmord. Etsuko har svært ved at komme sig over Keiko´s selvmord og føler sig lidt ensom i det store hus.

Da Niki kommer på besøg et par dage fører de en samtale, der får Etsuko til at tænke tilbage på sin ungdom i Nagasaki, hvor hun boede sammen med sin første mand. Hun kommer til at tænke på den kvinde hun kendte i Nagasaki – overklassekvinden Sachiko, der sammen med sin lille datter har store planer om at flytte til USA med den amerikanske mand, som Sachiko har mødt i Japan. Det er tydeligt, at Sachiko´s datter ikke vil væk fra Japan – hun er knyttet til kulturen og familien i sit hjemland, men Sachiko er ligeglad – hun vil for enhver pris give sin lille datter de bedste muligheder i livet – og de gode muligheder ser hun kun i USA.

Romanen fortæller dels historien om Etsuko´s liv i Japan og England, men også om Sachiko´s liv i Nagasaki. Det er spændende læsning, men i starten kunne jeg ikke finde ud af, hvad der knyttede de to historier sammen – det virkede som to historier, der intet havde med hinanden at gøre. Indtil det gik op for mig, at Etsuko og Sachiko måske var en og samme person. At Etsuko måske lyver over for sin datter Niki ved at fortælle om Sachiko´s liv – fordi Etsuko føler sig skyldig over sin ældste datters selvmord – at hun føler Keiko har begået selvmord fordi Keiko blev fjernet fra sit hjemland mod sin vilje. Derfor opfinder man som mor en person, der kan tage “skylden” for de fejl man har begået så man ikke bliver fordømt at den eneste datter man har tilbage.

“A pale view of hills” er en roman, der dels handler om kulturforskelle – men i lige så høj grad en bog, der fortæller, at alle handlinger har en konsekvens. At selvom man troede man gjorde det bedste for sine børn – så får man nogle gange gjort dem en bjørnetjeneste fordi man ville gøre noget godt for sig selv.

Romanen er rørende og overbevisende i beskrivelsen af personerne og Ishiguro fortæller som altid en historie, der formår at holde læseren fast fra første til sidste side. En højst læseværdig bog, – selvom det tog mig lidt tid at få bogens to spor til at hænge sammen.