De fire og ham der gør galt værre, Begyndelsen af Hans Frederik Follestad

af d. 29. januar 2008

471

2007

978-87-7604-073-4

De fire og han som gjør galt verre, Begynnelsen

Uvidende om den drejning deres liv er på vej til at tage, lever de fire venner (samt den femte som ikke hører ind under kategorien ven) det søde ungkarleliv i den norske by Pelsheim. Et sted langt derfra, nærmere bestemt Nepal, er deres eksistens blevet bemærket, og man mener, de er reinkarnationer af magikere fra Den Store Krig. De er nu udset til at spille en for alle ukendt, men ikke desto mindre vigtig rolle, i kampen mod mørkets kræfter og vinde krigen over alle krige.

Sikke en sød børnebog, var tanken der poppede op, da jeg første gang så bogens forside som forestiller bogens fire hovedpersoner, i skikkelse af henholdsvis elgen Salt, pandaen Hutte, vaskebjørnen Pepper og ilderen Bambo. Nå ja, så skal jeg ikke glemme ham, som er henvist til bogryggen, nemlig ham som gør galt værre, skildpadden Jesper Schtadig. Man skal ikke dømme en bog efter dens omslag og sød er bestemt heller ikke nøgleordet jeg sidder tilbage med efter endt læsning, snarere fræk, fyrig og fart over feltet. I de herrers hoveder er der ikke meget andet end fest og dejlige damer, og ser man nøje på forsiden, opdager man da også den smøg, som den ellers nuttede vaskebjørn har i mundvigen.

Bogens handling er efter min mening lidt for langtrukken, og jeg var flere gange undervejs på vej til at miste interessen. Alligevel sidder jeg bagefter med en fornemmelse af, at have fået en meget anderledes oplevelse, da bogens figurer vitterligt opvejer den langtrukne handling. Humor, charme og hæsblæsende action og en følelse af, at man indimellem slet ikke kan tro, hvad det er man lige har læst, gør at bogen har prentet sig ind i min hukommelse, og jeg vil anbefale den til andre, som trænger til en læseoplevelse lidt ud over det sædvanlige.