af d. 17. januar 2017

302

2016

978 87 7151 190 1

De dömdas ö - Oversat af Karsten Sand Iversen

Denne bog er endt et helt forkert sted – hos mig! Det er en overvældende samling af ord og billeder, der befolker din fantasi så meget, at det er svært at holde fokus på handlingen.

Bogen udkom første gang i 1946 på svensk og er nu udkommet på dansk – 70 år efter. Det er nok en af udfordringerne ved at læse bogen, at den er fra en anden tid – med et andet sprog. Stig Dagermand – en dæmonernes mand – begik selvmord i 1956, og med det in mente bliver det uhyggelig læsning.

Jeg havde meget svært ved at læse bogen flydende – hele tiden måtte jeg læse afsnit og nogle gange kapitler om, simpelthen fordi sproget var kompakt og gammeldags og sætningerne svært tilgængelige. Bedre blev det ikke af, at der hist og her manglede verber og sågar udsagnsord i sætningerne. Jeg ved ikke om dette var tilsigtet eller fejl i korrekturlæsningen.

Bogen handler om 5 skibsbrudne mænd og 2 kvinder, der er strandet på en ø uden mad og drikkevand. Vi kommer helt ind i hovedet på disse mennesker og deres erindringer, hallucinationer, skrækscenarier og selvmordsdrømme. Det er svært at finde ud af, hvad der er virkelighed, og hvad der er fantasi. Hvilket nok er meget godt, hvis man skal bevare sin forstand.

Jeg havde alt for travlt med at omdanne ordbillederne til billeder i min fantasi til at få noget særligt ud af historien og jeg synes, det er modigt at udgive denne bog på dansk så mange år efter den er skrevet.

Alligevel føler jeg et eller andet sted, at man måske smider perler for svin – og her regner jeg mig selv blandt svinene. Jeg blev ikke fanget af denne bog og kan ikke anbefale den til den almindelige læser. Men måske en dansklærer eller dybere litteraturelsker kan nyde bogen. Jeg ved det ikke. På mit niveau må jeg give fortabt og nøjes med en enkelt stjerne.

Undskyld til Forlaget Jensen og Dalgaard og til Stig Dagermans minde, hvis jeg ikke er en værdig læser.