0 kommentarer

Datahelten af Benjamin Lamberth

af d. 25. juli 2019
Info
 
Sideantal

211

Udgivet

2019

ISBN

978-87-93758-49-0

 

Hvis man som læser i sin tid syntes at overvågningssamfundet, som det beskrives i 1984 af George Orwell var skræmmende, så kan man godt forberede sig på at verden af i dag er lige så skræmmende om ikke mere, når man læser Benjamin Lamberts debut roman “Datahelten”.

Peters liv er helt faldet fra hinanden, efter at have mistet sin datter er ægteskabet med Sara gået i stykker og jobbet er også røget en tur. Det eneste han har tilbage er sin mission om at straffe de ansvarlige, og åbne folks øjne for hvad der sker lige for næsen af dem. Peter har omhyggeligt planlagt sit korstog, og går sammenbidt til værks. Sara fornemmer at der er noget helt galt og kontakter Knud, Peters tidligere kollega, og sammen forsøger de at finde og stoppe Peter. Men de er hele tiden bag ud, og da politiet bliver indblandet vælger Sara at hjælpe dem med at finde Peter. Knud fortsætter selv sin søgning, men det er en kamp mod tiden.

Datahelten er en thriller om det samfund vi har bygget op, hvor data høstes fra de sociale medier og andre steder på nettet, hvor vi efterlader aftryk, for derefter at blive brugt kommercielt på forskellig vis. Det er en meget velskrevet bog, og ud over at være en forrygende thriller, er den også et godt indspark i debatten om datasikkerhed og digitalisering i vores dagligdag. Kan varmt anbefales.

Benjamin Lambert (1980) udtaler selv: “Jeg har skrevet den, fordi jeg som marketingchef oplevede en reklamebranche, der udelukkende opfattede sociale medier som et vidunderligt markedsføringsværktøj uden at ænse dets skyggesider; overvågning, manipulation og krænkelser. Da jeg begyndte at skrive den, var det kun de mest paranoide maskinstormere, der kritiserede de sociale mediers forretningsmetoder. Siden har vi haft Cambridge Analytica skandalen, Facebookhøringer og et helt andet fokus på dataetik. Men der er langt endnu. Vi har lige haft en valgkamp, hvor partierne benytter sig af, at Facebook har registreret vores allesammens politiske overbevisning, så de kan lave ultra målrettede annoncekampagner tilpasset hver enkelt modtager.”

Uddrag:

“Du er fanget i din boble. Omkring dig trænges dine venner i deres bobler, så I er fastklemt og ser kun hinanden. De overvåger os, kategoriserer os og pirker til os for at få os til noget. Det er behageligt i boblen. Mageligt. Er der en boble nær dig, der gør knuder, fjernes den og presses ind et andet sted, hvor den trives bedre. Her er ingen grimme oplevelser. Vi stryges med hårene og fodres med ting, vi griber begærligt. Hvor var det godt, vi fik det, tænker vi hver gang, for vi anede ikke, vi manglede det. Imens bliver tankerne om de andre mere fæle. Dem der bor to tre bobler væk. Vi aner jo ikke, hvem deres bobler støder op til.

Vi havde en tid, hvor klasseskellene var under opløsning og mennesker mødtes på tværs. Den tid er afløst af boblernes tid, hvor grænserne trives tusindfold og driver mennesker fra hinanden. Vi pirkes og puffes mod det ekstreme. Vi lever i polernes tid.

Det populære har besejret det sande, og kompromiset er stendødt.” (s 162)

Lån bogen på biblioteket

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter