Dame med stol af Maria Marcus

af d. 20. februar 2013

179

2012

978-87-7973-575-0

I mine unge dage læste jeg et par af Maria Marcus bøger og den jeg husker bedst er “Den frygtlige sandhed”. Jeg husker den fordi den trods emnet var skrevet med et glimt i øjet. Så da jeg nu mange år efter så en ny bog af Maria fik jeg en ubændig lyst til at læse netop hende, selv om jeg ikke anede hvad bogen omhandlede.

Denne gang er der også tale om en brugsbog, om end på en lidt anden måde. Hvor “Den frygtelige sandhed” handlede om kvinder og masokisme, er temaet i “Dame med stol” handicap og alderdom. Med udgangspunkt i eget liv fortæller Maria Marcus om hvordan hele hendes tilværelse ændredes på et splitsekund grundet en “lille” lægefejl. En fejl der bevirkede lammelse fra navlen og ned.

Den første del af bogen er ret nøgtern. Læseren bliver bekendt med hændelsesforløbet, fra skaden sker, den tid Maria er på Rigshospitalets klinik for rygmarvsskader i Hornbæk til hun kommer hjem i sit nye hjem. Så kommer et afsnit som omhandler alle de begrænsninger det nye liv bringer med sig. Sliddet med at lære på ny. Hvordan kommer jeg fra A til B, hvordan lige med kæresten og et stadigt aktivt sexliv. Andre menneskers og ikke mindst ens eget syn på det at være handicappet. Det pinlige i at lammelsen også påvirker de mere intime funktioner. Sidste del er refleksionen over hvad det nye liv så bidrager med, intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Det, at mange ting ikke længere er en selvfølge, åbner samtidig op for sanserne, så de små ting i dagligdagen pludselig kan vokse og give en dybere mening og kaste glans over tilværelsen.

Jeg blev meget beriget af at læse denne lille smukke bog. Et fint indlæg i debatten om hvordan vi generelt ser på handicappede, og samtidig er den spækket med gode råd til at tage vare på sit liv og komme videre, at prøve at finde overskuddet til at blive et helt menneske igen, på trods af skavanker.