af d. 24. september 2015

322

2011

978-87-638-2280-0

Tinker tailor soldier spy

6.

“Dame konge es spion” blev filmatiseret i 2011 med Gary Oldman som George Smiley, og jeg kun­ne ikke lade være med at købe den nye udgave af bogen, med Oldman på forsiden, selvom jeg alle­rede har den i en anden udgave, sådan er det vel at være bognørd. Bogen er den første i Karla trilo­gien, hvor hovedformålet er at få fat i den sovjetiske efterretningschef, Karla.

Chefen for den engelske efterretningstjeneste gennemfører en mislykket mission bag jerntæppet un­der den kolde krig. Han må gå af og hans højre hånd, Smiley, må ufrivilligt forlade sin stilling, selv­om han ikke havde noget med missionen at gøre. Mens Smiley nyder sit otium bliver han en aften kontaktet af en tidligere kollega, der tager ham med til et møde med ministerens udsending for at lytte til en spion, der har en foruroligende historie at fortælle. Der er med stor sandsynlighed en ‘muldvarp’ pla­ceret højt i MI6, og Smiley påtager sig jobbet med at finde dobbeltagenten.

Jeg kunne allerede lide bogen første gang jeg læste den, men Carrés bøger vinder enormt ved anden gennemlæsning, i hvert fald for mig. Anden gang har man tid til at nyde sproget endnu mere, for det er Carrés force; Det kan være knudret, springe lidt i tid og fortæller, men det holder altid én til ilden, for blinker man med øjnene, så kan man godt gå tilbage og læse igen. Det giver en ret intens læse­oplevelse, og hvad man missede første gang, giver pludselig mening anden gang.

Historien virker (som sædvanligt for Carré) meget autentisk. Man sidder og hygger sig med Smiley, der møjsommeligt læser sig igennem den ene sagsakt efter den anden, mens han udtænker sin plan for at afsløre forræderen. Smiley er og bliver Carrés mest elskelige hovedperson, med sit melankolske væsen, sin utro kone (som han bliver ved med at elske), og sin eminente evne til at analysere data, kan man ikke undgå at beundre den lille, fedladne spion, der lige så stille optrevler sagen.

Man finder ikke bedre spionlitteratur end le Carrés karlatrilogi, og man bør læse denne, hvis man er kørt træt i hæsblæsende actionthrillere. Bagefter kan det anbefales at se filmen med Oldman som Smiley, den er god, men vil man have ‘the real deal’, så skal man se TV-serien fra 1979, ‘Muldvar­pen’ med Alec Guiness som Smiley. Men vent med serien indtil hele trilogien er læst, for den om­handler både bog 1 og 3!