Dage og kampe – Erindringer af Per Stig Møller

af d. 17. august 2017

238

2016

9788702200898

1 udgave 1 oplag

Bogen starter med et tilbageblik på forældrene og deres baggrund, så vi læsere ved hvad “markronbunden” (et udtryk han selv bruger) i Per Stig Møllers liv er gjort af. Det sætter også hans opvækst i kontekst og giver en forståelse for holdningerne i hans liv og den retning det har bevæget sig i.

En del af bogen handler om de kulturpolitiske fraktioner og debatter op gennem tiden fra slut 60’erne frem. Dels gennem de aktive år i den borgerlige studenterforeningen og senere tiden på Sorbonne, hvor Per Stig Møller fulgte studenteroprøret i maj 1968 på tætteste hold, da han i den periode arbejdede på sin magisterkonference om Malte-Brun. Bølgerne fra Paris ramte også Københavns universitet og i 1972 holdt Per Stig en forelæsning om studenteroprørets guruer og Frankfurterskolen, hvor han påviste deres autoritære kultursyn, i december blev samme foredrag holdt i radioen og i 1973 trykt i essaysamlingen København-Paris t/r. Interessant er også afsnittet om ‘Oprør fra midten’ (1978) og den senere’ Røret’ om oprøret : mere om midten (1982). I disse afsnit giver Per Stig Møller et glimrende tidsbillede af de holdninger, der udspillede sig blandt de politiske og intellektuelle debatører. Interessant læsning nu så mange år efter, især hvis man også dengang var politisk engergeret.

Når man ser på de kontakter Per Stig fik dels gennem studenterforeningen og senere via sit job som souschef i DR, får man en ide om hvor bredt hans netværk er. Mange af tidens store skribenter har han mødt og korresponderet med, hvilket senere har styrket ham i hans minister tid,dette gælder f.eks. Senegals digterpræsident Sédar Senghor. I sidste del af bogen er fokus mere omkring partipolitik og med
Meget lunt skrevet og samtidig med indsigt i Per Stig Møllers liv et glimrende tidsbillede. Bogen er også fint illustreret og med et glimrende stikordsregister. Jeg kan kun se frem til at der kommer en fortsættelse “Udenrigsministeren” som er lige på trapperne.