Dæmonens død Af Anne Holt

af d. 10. juli 2007

235

2005

87-02-03764-5

Demonens død, på dansk ved Ilse M. Haugaard

Anne Holt har et fantastisk fundament for servere en god krimi; hun er uddannet jurist og har arbejdet ved politiet. Ja, hun har sågar været justitsminister. Og ”Dæmonens død” er velkomponeret. Den løber ad to baner: dels skildres den 12 årige Olav, hvis mor ikke magter ham, og som derfor er anbragt på et børnehjem. Olav stikker af fra børnehjemmet en nat, og klarer sig på egen hånd ved at bryde ind i private huse og overnatte i affaldscontainere. Krim-delen er bogens anden bane, som tager sin begyndelse på børnehjemmet. Samme nat som Olav stikker af, findes forstanderinden myrdet. Hanne Wilhelmsen er på sagen sammen med en lille kreds af opdagere, og opklaringsarbejdet glider fermt frem til bogens lidt uventede slutning.

Begge handlinger er usvigeligt sikre i deres forløb. Det rent psykologiske i forholdet mellem Olav og hans sygeligt usikre mor er skrevet så man (næsten) forstår hvorfor Olav er som han er. Samtidig er politiarbejdet upåklageligt beskrevet. Alt andet ville være uacceptabelt når man påtænker forfatterens faglige baggrund. Den del af bogen er oppe på Sjöwall/Wahlöö niveau.
”Dæmonens død” ligger klart bedre i svinget end de fleste andre i krimigenren. Plottet afvikles skudsikkert, uden de svinkeærinder som f.eks. Arne Dahl hæmmes af.

Mod midten træder Anne Holt dog vande, for her flyder det hele ud i privat fnidder mellem Hanne Wilhelmsen og hendes kvindelige kæreste. Det er som taget ud DR’s serie om rejseholdet. Her kunne forfatteren have vist format ved at give historien en lidt anden kulør. For ”Dæmonens død” er i forvejen et deprimerende bekendtskab. Olav er groft forsømt af sin syge mor, og bipersonerne på børnehjemmet har alle deres problemer at slås med. Humor er der intet af, og det ville et kærkomment afbræk. Derudover er titlen et mareridt: ‘”Dæmonens død”’ skurrer i ørerne og er et alt for kraftigt fingerpeg om hvordan det går en af de vigtigste figurer.