af d. 29. august 2018

390

2018

9788740042009

The Da Vinci code adapted for young adults

En storsælger omskrevet til yngre læsere

Historien kender mange af os allerede. For 15 år siden udkom Da Vinci mysteriet nemlig for første gang, og den lå nr 1 på bestseller listerne. Nu er historien skrevet om så den passer til yngre læsere.

Robert Langdon, en anerkendt symbolforsker, bliver pludselig vækket på sit hotelværelse af det franske politi. Det viser sig at direktøren Louvre, Paris store kunstmuseum, er fundet dræbt på museet. Måden han er fundet på, og det at der i direktørens kalender står angivet et møde med Robert Langdon aftenen forinden, får Langdon i politiets søgelys.

Direktøren har skrevet en kryptisk besked inden sin død. Denne har den unge kryptograf Sophie Neveau afkodet, og hun ankommer til gerningsstedet. Det viser sig at Sophie også er direktørens barnebarn. Hun får Langdon til at aflytte en besked på en telefonsvarer hvor hun forklarer at hun tror Robert er i fare og derfra stikker de af fra gerningsstedet sammen. Den kryptiske besked museumsdirektøren har skrevet, mener Sophie nemlig var til hende, og hun mener at hun har brug for Langdon til at afkode den.

Inden længe har de både politiet og den religiøse sekt der har dræbt museumsdirektøren på nakken og de må flygte over hals og hoved, samtidig med at de må knække den kode som museumsdirektøren har efterladt til dem. Det viser sig at Sophies bedstefar, museumsdirektøren, gemmer på en meget gammel hemmelig, som danner en af grundstenene til kristendommen. En hemmelighed som for alt i verden ikke må gå tabt med hans død.

Et eksempel på skrivestilen;

”Da Vinci. Langdon mærkede en bølge af forundring. Saunieres intention var ikke til at tage fejl af. I de sidste minutter af sit liv havde museumsdirektøren taget tøjet af og placeret sin krop som en klar gengivelse af Leonardo da Vincis Vitruvianske Mand.

Cirklen havde været det springende punkt, der manglede. I kraft ad at være et kvindeligt symbol på beskyttelse fuldendte cirklen om den nøgne mandekrop da Vinci budskab: maskulin og feminin harmoni. Tilbage stod nu spørgsmålet om, hvorfor i alverden Sauniere havde ønsket at gengive dette berømte værk.”

Denne udgave har Dan Brown selv omskrevet, så den passer til et yngre publikum. Eftersigende skulle den passe til børn ned til 10 års alderen. I så fald vil jeg sige at det er en dygtig 10 årig der kan læse denne bog. Det er den sprogligt for svær til og den omhandler et tungt emne for en 10 årig. Måske er den knap så barsk som originalen, men den er også stadig barsk. Jeg vil skyde på at min søn på 12 vil kunne læse den og forstå den med lidt hjælp, men jeg tror nærmere den passer til de 13-15 årige.

Historien mangler umiddelbart ingenting i forhold til originalen, og jeg vil klart anbefale den til børn i 13-14 års alderen, eller sågar voksne der ikke er så læsestærke. Den er fængende og siderne vender sig selv, derfor er det også en god bog til de børn der måske har svært ved at få læst. Ud over at jeg synes det er en fejl at den er brandet til at passe helt ned til 10 års alderen, er jeg derfor godt tilfreds med bogen og den får 4 ud af 5 stjerner.