Da 3. verdenskrig brød ud af Fatima AlZahra’a Alatraktchi

af d. 27. oktober 2008

171

2008

978-87-567-8522-8

Førstehåndsindtrykket af “Da 3. Verdenskrig brød ud” er positivt på grund af det meget gennemførte design, der præger omslaget. Når man efterfølgende går i gang med bogen, fortsætter begejstringen gennem hele bogen – for “Da 3. Verdenskrig brød” er et meget dybdegående lille værk!

Bogen er hovedsageligt delt op i tre forskellige forløb: Der er historienotater, hvor der berettes om de to tidligere verdenskrige, og efterhånden som vi kommer op i årstallene, kommer vi til 3. Verdenskrig. Det andet forløb skildrer forskellige mænd gennem generationer, der alle har et fælles ønske om at overtage verdensherredømmet, hvilket kan ske ved, at tredjeverdenskrig bliver udløst. I det sidste forløb har vi hovedhistorien, hvor vi følger en helt almindelig klasse, hvor alle lader til at hade hinanden; intriger, vold, grådighed, ydmygelse og magtliderlighed er nogle af de ting, de forskellige elever oplever helt bevidst i deres hverdag.

Disse tre forløb smelter sammen i et interessant fletværk, hvor læseren forarges over nogle af karakterernes handlinger, især fordi det hele virker uhyggelig realistisk, selvom bogen trods alt er en fremtidsroman. Klimakset sker på skolens tag, og hændelsen bruges senere som propaganda mod verdensbefolkningen – krigen bliver nemlig ledet af en gruppe mænd, der vil gøre alt for at bibeholde deres magt, mens de sidder og griner af hele befolkningen..

Forfatteren var 14 år, da manuskriptet til denne bog blev skrevet, og hun var 18 år som debutant. Det er højst overraskende og ikke mindst imponerende, idet sproget er smukt, beskrivende og sprudlende solidt.

“Da 3. Verdenskrig brød ud” henvender sig til alle børn, unge og voksne fra 12-års-alderen. Hvis du vil læse en bog med dybde, er denne et udmærket valg!