Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage af Haruki Murakami

af d. 10. juni 2015

298

2014

Shikisai o Motanai Tazaki Tsukuru to, Kare no Junrei no Toshi

De var fem venner. Ao, Kuro, Shiro, Aka og Tsukuru. Alle navne, hvis japanske navne symboliserer en farve, med undtagelse af Tsukuru, farveløse Tsukuru, hvis navn blot betyder at bygge. Han har altid følt sig kedelig i forhold til de andre, der alle, i modsætning til ham selv, har en masse enestående kvaliteter. Da vennerne derfor en dag brat afskriver ham, og fortæller ham at de aldrig vil se ham mere, kan Tsukuru bare tavst acceptere tabet. Et tab, der næsten slår ham ihjel.

Årene går, og Tsukuru har svært ved at opbygge nære relationer. Men da han møder Sara, opstår et brændende ønske om at beholde hende i sit liv. Hun kræver dog, at han dykker ind i sin fortid, og finder svar på hvorfor hans fire farvestrålende venner i sin tid afskrev ham fuldstændig.

Af en Murakami bog må denne siges at være rimeligt ‘almindelig’. Bogen foregår i den virkelige verden, og de ting der sker, hører den virkelige verden til. Der er drømme, og sære menneskelige relationer, men intet er rigtigt overnaturligt eller decideret underligt og mystisk. Og jeg kan ellers utroligt godt lide Murakamis mystiske side. Så selvom bogen er velskrevet, og har en fin historie, må jeg indrømme den skuffede mig lidt. Når jeg læser Murakami forventer jeg næsten at læse et lille mesterværk, og det levede denne bog ikke helt op til, desværre. Det var ikke fordi jeg ikke var underholdt, og havde bogen været skrevet af enhver anden end Murakami havde jeg sikkert også været godt tilfreds. Er man ikke til Murakamis normalt meget mystiske tilgang til verden vil denne dog sikkert være et hit – Den er langt mere minimalistisk og realistisk.