Champagnepigen af Leonora Christina Skov

af d. 16. juli 2007

205

2007

978-87-11-17129-5

“Jeg har slået to mennesker ihjel” – sådan lyder første sætning i “Champagnepigen”. Først i sidste kapitel finder vi ud af hvem “jeg-personen” er – og hvorfor hun har slået to mennesker ihjel. Bogen veksler mellem nu – som foregår på Bali – og for 3 år siden på Frederiksberg. En journalist er i gang med at lave et portræt af et kendis-par Linn og Isak – hun forfatter, han TV-vært – og det gælder for parret om at ikke at få ridset glansbilledet og illusionen om det lykkelige liv med 2 børn. Hvilket netop er journalistens hensigt!

Det viser sig hurtigt at deres ægteskab kun er baseret på sex – sex, der indebærer, at andre kvinder/unge piger bliver ofre. Den ældste pige på 14 forsvinder af og til i dagevis, uden at de tilsyneladende bekymrer sig om hende. Eneste bekymring går på, om journalisten finder ud af, at hun er forsvundet, så det pæne billede ødelægges: “Det er vildt uhensigtsmæssigt, at Anna er forsvundet lige nu, konstaterer jeg bare ” (citat side 34). Der er ingen følelser i den familie. Og dog – man mærker hos Linn et savn fra dengang for 7 år siden da parret var nyforelskede. Nu er der kun tomhed og længsel.

Linn er vokset op i et hjem, hvor hun og søsteren blev misbrugt af deres stedfar, og som voksen misbruger og udnytter hun andre mennesker.

Bogen bliver aldrig rigtig spændende, og afsløringen til sidst af, hvorfor journalisten ønsker at ramme Linn og hendes søster, er temmelig tynd. Det er en kilde til irritation at en del af historien er “krydret” med balinesisk. Bogen er hurtigt læst, men den fænger aldrig rigtigt.