Bye bye blackbird af Jesper Stein

af d. 31. juli 2014

366

2013

978-87-400-0868-5

Jeg var rimelig begejstret for Steins debut, “Uro”, men det tog mig alligevel et år inden jeg kom i gang med efterfølgeren, “Bye bye Blackbird”. Jeg kunne især godt lide stemningen i “Uro”, den dræbte der befandt sig i stilheden på kirkegården, mens gadekampene rasede på den anden side af muren, det var fint beskrevet. I “Blackbird” er Vicepolitikommissær Axel Steen ikke kommet sig over et 4 år gammelt mord på en ung student i Ørstedsparken. Sagen gav dybe sår for Steen, både kollegialt og familiært, så flammen tændes naturligvis igen, da der pludselig dukker et nyt DNA spor op. Grove voldtægter hærger København, og Steen opdager hurtigt nogle forbindelser. Samtidig er hans familieliv kompliceret, hans ex. er kæreste med hans chef, og han vil pludselig med Steen på job…

For mig er det vigtigt, at man kan lide hovedpersonen i en serie, og jeg kan rigtig godt lide Axel Steen. På godt og ondt. Han får en til at frydes, græmmes, krumme tæer og bide negle. På flere punkter minder han om Michael Connelly’s Harry Bosch, de opgiver ikke lige en sag, lader den nærmest infiltrere deres privatliv, og de bruger begge lidt ufine og utraditionelle metoder samtidig med at de begge er dygtige betjente. Faktisk er der flere elementer i bogen, der får mig til at tænke på Connelly, og det er i sandhed en kompliment.

Bogen optog mig meget, især opklaringsarbejdet er yderst spændende, selvom de familiære forviklinger også er underholdende. Jeg kan især godt lide den realistiske tone der er over det hele, der er ikke noget unaturligt, ingen mordere der flår skindet af ligene eller hænger dem op med små sedler med ledetråde. Det er straight hen af vejen, som noget der kunne være sket i virkeligheden. Hvor er det befriende!!

Jeg ved ikke, om det er tidens trend, med al den erotiske litteratur der fylder boghandlernes hylder, i hvert fald er der nogle ret udpenslede sexscener i bogen. Der er ikke ret meget der overlades til fantasien, og jeg synes det bliver lidt for meget ind i mellem. Ligeledes virker slutningen lidt jappet og hurtig, men det overskygger ikke resten af bogen. Det er noget af det bedste jeg længe har læst fra en dansk krimiforfatter, og jeg har høje forventninger til bind 3 i serien: “Akrash”.