af d. 24. juli 2010

269

2010

978-87-02-09129-8

The death of Bunny Munro

2.udgave

“Pikmand” – “Sælgermand” – “Død mand” er titlerne på bogens 3 dele. Alle beskriver de bogens hovedperson, Bunny Monroe, der som sælger af cremer og hudplejeprodukter kommer i kontakt med mange kvinder. Bunny ser sig selv som en yderst charmerende scorekarl, som med spytkrøllen på plads, iklædt morsomme slips med kaniner, og med hænderne vrikkende bag ørerne som en kanin, kan få enhver kvinde til at falde i svime.
Da hans kone begår selvmord, er han pludselig alene med sønnen Bunny Junior på 9 år – som han tager med rundt på salgsruten “for at lære ham op” (som han selv blev oplært af sin far) – men sønnen sidder i bilen og læser i sit leksikon med sine betændte ømme øjne, og er nok den mest voksne af de to – mens faderen besøger kunder, drikker, tager piller og er ved at gå helt i opløsning.

Den måde Bunny beskriver kvinder på er ret morsom læsning.
En kunde i Grenville hotels morgenmadsrestaurant beskrives således:
“Bunny tjekker hendes udtryksløse øjne, kolde under botox-lammede bryn. Han studerer hendes solbrændte hud, det afblegede hår og de gelatinøse læber, den fregnede kavalergang mellem hendes voldsomt modificerede bryster og han mærker en velkendt stram følelse i skridtet”
En servitrice, der kommer med morgenmad:
“Hun ser ud som om hun er blevet designet udelukkende med et kompas – en serie bløde, kødfulde cirkler i midten af hvilke svæver to store, runde farveløse øjne.” “Mens Bunny ser hende for sig uden tøj på, tænker han i en brøkdel af et sekund på en stabel vandbakkelser med kagecreme, så på en våd pose med overmodne ferskner.”

Det er en historie om en mand, der kører sig selv helt i sænk med sin måde at leve på. Trods den noget specielle og egentlig temmelig usympatiske hovedperson er det en ret morsom bog. Den grotesk beskrevne, konstant liderlige Bunny er en parodi på en mand. Man kan trods alt ikke helt lade være med at få medlidenhed med Bunny, og ikke mindst hans søn, som elsker sin far og viser ham tillid og loyalitet.