Brumbazz af Berit Seidelin

af d. 16. juni 2020

42

2020

978-87-971764-1-2

1. udgave, 1. oplag

Bogen her henvender sig til børn mellem 4 og 7 år. Den egner sig godt til højtlæsning både i de små klasser såvel som hjemme. Og den handler om naturen i haven. Vi bliver introduceret for en lille brumbasse, der ikke kan flyve. Og for flagstang, som følger sig højt hævet over andre – lige med undtagelse af en krage, som flagstang ikke er gode venner med. Vi møder muldvarpen der efterlader muldvarpeskud i plænen og som ikke kan se noget, men som alligevel er glad for sit liv. Brumbazz hedder vores lille ikke flyvende hovedperson, og han formår ikke at være helt glad, selv om han prøver. For han vil gerne kunne flyve. Og han bliver også ked af det da muldvarpen vælger at sige farvel igen. De rer mange ting man skal lære når man er et lille insekt der blot opholder sig på et blad. Men kan han så lære at flyve? De andre opmuntrer ham i hvert fald på bedste vis.

En sød lille fortælling om livet der ikke altid er helt nemt. Om naturen og alt der hænger sammen i den. Og så giver den også mulighed for at bruge sin fantasi, for hvem har nogensinde mødt en flagstang der kan tale?

Fint illustreret og sjovt at man skal læse nogen af siderne på en anden retning end ellers. Så man bliver også som læser udfordret lidt. Og det vil især mindre børn nok sætte stor pris på, da det blot gør at bogen fylder endnu mere. Det gælder også illustrationerne, der ikke alle vender samme vej. En dejlig skør detalje som klæder både bog og fortælling.

En børnebog der efterlader barnet med en større forståelse for naturen og livet. Og derfor helt sikkert en bog der kan anbefales.

Anmeldereksemplar!