Brud af Karin Fossum

af d. 30. maj 2007

243

2007

978-87-02-05168-1

Brudd

Bogen er skrevet fra et andet synspunkt end Karin Fossums øvrige bøger, idet man her følger en forfatter og tilblivelsen af en bog. Alvar Eide, bogens hovedperson, har stået i kø uden for forfatterens hus, og ventet på at få sin historie fortalt. Han maser sig forrest i køen, opsøger forfatteren i hendes hus, og “blander sig” efterhånden som fortællingen skrider frem.

Alvar Eide lever et meget regelmæssigt og ordentligt liv. Passer sit job i et galleri, smører 3 stykker brød til madpakken hver dag, køber ind til aftensmaden på vej hjem, varmer maden i mikroovnen. Bor i sine forældres hus, og har ikke lavet om på noget efter at de er døde. Bor pænt og nydeligt med blomster og broderede puder. Han er godt tilfreds med sit liv. Har ingen venner eller familie, men det passer ham fint, han har det bedst med at være sig selv.

En dag kommer en ung kvindelig narkoman ind i galleriet. Han giver hende kaffe – og en dag opsøger hun ham derhjemme. Han er nervøs ved at have hende derhjemme, hun bryder ind i hans rolige liv, laver uorden i tilværelsen. Men samtidig kan han ikke lade være med at hjælpe hende. Hans moral kommer på nogle hårde prøver – han giver hende penge til stoffer, for at forhindre at hun trækker, men har samtidig skrupler over at hans penge er med til at fastholde hende i stofmisbruget. Fordi han ikke er vant til at omgås andre mennesker, kommer han til at fremstå som en naiv, godtroende mand i forholdet til narkomanen.

Som det er set før i en Fossum-roman kommer denne pæne, ordentlige mand ud, hvor kan ikke kan overskue situationen. Der sker noget frygteligt, og han handler i panik.

Bogen er en anderledes krimi – man ved godt at hovedpersonen er en fiktiv person, da man følger processen set fra forfatterens side. Men han føles meget virkelig, og man kommer til at holde af ham og føler med ham, da hans tilværelse skrider.