af d. 12. juli 2009

960

2003

87-00-49188-8

Bratja Karamazov

Som et fuldt traditionelt russisk festmåltid; et bord fuldt af gode sager, velsmagende retter og førsteklasses råvarer – men også meget, meget tungt!

Det stærke ved ”Brødrene Karamazov” er det mangfoldige persongalleri, hvis indre som ydre liv berettes om med en næsten ufattelig detaljerigdom. Hver enkelt hoved- og bifigur er udstyret med et så intenst og autentisk følelsesliv, at det ikke er til at tro at de kun er romanfigurer. Dybderne og højderne i fortællingen af deres følelsesliv kan bedst beskrives som stormfulde, og er ganske fantastiske.

Detaljerigdommen er samtidigt romanens helt store svaghed, for det er mere end svært at overskue historien som en helhed. Det kræver stor koncentration og en god hukommelse bare at huske en mindre del af romanen, og man når ikke meget af gangen før man føler sig mæt. Det betyder selvsagt, at læsningen bliver noget fodslæbende, hvilket ikke bliver bedre af, at sproget er tørt som flere dage gammelt franskbrød.

Bogens handling drejer sig om de tre hovedpersoner og brødre, som også er tre arketyper; den leveglade ødeland Dimitri, den intellektuelle og ateistiske Ivan, og den troende og fromme Aljosja. Hver især illustrerer de, udfra oplevelser med hinanden og deres omgivelser, forskellige betragtninger og refleksioner i forhold til livet. Den første halvdel domineres af diskussioner om Gud og moralitet, menneske og samfund, og diskussioner om den særlige russiske folkekaraktér – mens anden halvdel af fortællingen er også præges af en mordgåde; hvem myrdede faderen, Fjodor Karamazov, og stjal hans penge?

Der er ingen tvivl om, at romanen, rent teknisk, med dens minutiøst beskrevne, levende og fantastisk rige og realistiske persongalleri, er i verdensklasse. Men medregnes parametre som læsevenlighed og overskuelighed, som undertegnede finder er væsentlige for den samlede oplevelse af fornøjelsen, falder karakteren drastisk. For trods karakterernes voldsomme følelsesmæssige op- og nedture er der mildest talt ikke fart over feltet for læseren, og et egentligt handlingsmæssigt højdepunkt er ikke-eksisterende alle romanens mange sider igennem.

En sværvægter i litteraturhistorien, utvivlsomt, som primært er for elskere af lange diskussioner om dybe eksistentielle spørgsmål; de fleste vil nok føle, at de har gabt over for meget.