Britt-Marie var her! af Fredrik Backman

af d. 7. april 2015

378

2014

Britt-Marie var här

Britt-Marie er i begyndelsen af 60’erne og har i mange år været trygt gift med entreprenøren Kent. Men en dag forlader Britt-Marie Kent og tager til den lille by Borg, hvor hun skal være pedel i det lokale nedlagte fritidshus. Britt-Marie har hele sit liv ofret alt for andre uden nogen egentlig har lagt mærke til, at hun var til stede. Men dette ændrer sig i Borg, hvor Britt-Maries personlighed passer ind blandt skæve eksistenser og børn som har brug for den kærlighed som Britt-Marie kan give dem.Bedømmelse.
Da jeg begyndte, at læse bogen var jeg hurtigt dødtræt af Britt-Marie. Jeg blev utrolig træt af hendes passiv-aggressive fason og hendes evindelig rengøring og hendes faste kontrol med at gøre alt som hun altid har gjordt. Men i løbet af bogen fik jeg mere og mere sympati for Britt-Marie, for i Backmans bøger er der altid en grund til at folk agerer som de gør. Britt-Marie er en menneskelig hovedperson med alt det, det indbefatter. Sammenlignet med “En mand der hedder Ove” er bogen overhovedet ikke ligeså god. Jeg får ikke så meget sympativ for Britt-Marie, som for Ove, hvor jeg sad i J.F. Kennedy Airport og fældede en tåre, hvilket også er yderst sjældent at jeg gør. Men derfor kan jeg sagten anbefale denne bog for den er hyggelig, og den er endnu en god oplevelse som Fredrik Backman giver.Og Britt-Marie bliver ikke lige glemt med det samme.

Endnu en ting, jeg elsker forsiderne på Fredrik Backmans bøger, de er anderledes og rigtig flotte på deres måde, hvor der både er illustration af hovedpersonen og vigtige ting fra bogen, som f.eks. en rotte og et pizzastykke på “Britt-Marie var her”‘s forside.