Brev i april af Inger Christensen

af d. 20. juli 2016

66

2002

87-02-00501-8

Ukendt

I 1955 debuterede lyrikeren Inger Christensen med digtet ”Regntid” i Hvedekorn. Hun var på det tidspunkt kun 20 år, men hun viste allerede på dette tidlige tidspunkt, at hun var en talentfuld forfatter – og siden udgav hun da også flere digtsamlinger, skuespil og romaner, der alle var med til at gøre hende kendt langt ud over landets grænser.

”Brev i april” er en af Inger Christensens mere oversete digtsamlinger, og det er sandt at sige en skam, at netop denne digtsamling er noget overset, for det lange digt i bogen hæver sig så markant over gennemsnittet, at den lyrikinteresserede læser er gået glip af en stor oplevelse ved at være gået udenom denne bog. Udover et meget langt digt indeholder bogen også grafiske arbejder af Johanne Foss, og disse illustrationer er i min optik så gode, at de både forfiner bogen og forkæler læserens øjne.

Digtsamlingen ”Brev i april” blev første gang udgivet i 1979, og Gyldendal genudgav langdigtet i 2002, så en ny generation af læsere kunne få glæde af denne illustrerede digtsamling, som jeg ikke vil tøve med at kalde et mesterværk.

Langdigtet i ”Brev i april” er præget af gentagelser (men ikke for mange), og jeg kan bedst referere hvad digtet handler om ved at sige, at det handler om de gentagelser, der findes i hverdagen og om gentagelser af fortiden. Det lyder banalt når man skriver, at digtet handler om almindelige handlinger som at dække bord, at holde et barn i hånden, at skære et granatæble over på midten for at beundre æblets indre, at hente frugt op fra kælderen eller at klippe figurer af lilla papir, for at børnene kan bruge disse figurer som legetøj.

Inger Christensen fremmaner smukke billeder i sit langdigt, og gentagelserne og beskrivelsen af hverdagshandlinger hensætter læseren i en lettere melankolsk tilstand. Langdigtet er tankevækkende og rører noget inde i læseren; ”Brev i april” er ganske enkelt en aldeles fremragende bog, som jeg med absolut sikkerhed ved, at jeg vil genlæse indtil flere gange.

Der er noget næsten musisk over kompositionen i ”Brev i april”; jeg er kort sagt meget begejstret for dette langdigt, som jeg hermed vil skynde mig at anbefale andre læsere, der gerne vil blive klogere på Inger Christensens forfatterskab; denne bog er et godt sted at starte sit bekendtskab med denne store forfatter.