Bonsai af Kirsten Thorup

af d. 7. december 2007

266

2000

87-00-48372-9

Midtvejs i første kapitel var jeg ved at opgive at læse bogen – men jeg holdt heldigvis ved. Første kapitel synes løsrevet fra resten af bogens handling – og det er et ret underligt kapitel. En mand tager ud på en rejse for at søge efter sin afdøde hustru, Mona – han taler med hende i et drømmesyn, og vi får historien om deres ikke særligt lykkelige ægteskab og Monas selvmord.

Resten af bogen handler om Nina og Stefan, og deres noget specielle kærlighedsforhold. Først følger vi Nina gennem hendes barndom og ungdom, og gennem breve til forældrene hører vi om hendes forhold til Stefan. Hun er flyttet til byen med et stærkt ønske om at forandre sig, hvilket bl.a. giver sig udtryk i hendes ændring af sproget – dialekten skal væk. Nina er en person uden ret meget selvtillid, og Stefan giver hende absolut ikke mere af den! Han tager hende næsten aldrig med ud – selv bryllupsrejsen foretager han alene. Han ydmyger hende, når han endelig tager hende med i byen, ved ikke at se til hendes side. Han udnytter hende – hun må bl.a. opgive sine studier for at tjene penge, så han kan uddanne sig. Alligevel elsker hun ham.

Herefter får vi så Stefans historie. Vi er nu sprunget ca. 25 år frem i tiden, og Stefan er døende af AIDS. Han har levet et dobbeltliv – som bøsse/biseksuel – men Nina har været hans alibi for at være “normal”, og han har udvalgt hende specielt, da han kan se, at hun kan formes efter hans ønske. “Du havde alle de egenskaber, der passede til min livsførelse. Landlig beskedenhed. Nøjsomhed. Du ville ikke kræve noget for dig selv. Men leve for andre. Parat til at ofre dig for den eneste ene og lægge dig på kærlighedens alter.” Stefan viser ikke følelser og ønsker ikke at andre skal se hvem han i virkeligheden er. Han iscenesætter sit eget liv, og bruger/udnytter Nina – som lader sig bruge og udnytte.

Det er ikke en bog man lige sluger. Der er brug for at stoppe op, at læse nogle af sætningerne igen for at få det hele med. Kirsten Thorup skriver godt – sproget er detaljeret og levende. Det er en god bog, som giver stof til eftertanke. Et forslag: Spring eventuelt første kapitel over, og læs det til sidst!