149

2020

9788762734968

The Children of the New Forest
Oversætter Else Schiøler

2 udgave 1 oplag

Vi befinder os i det herrens år 1647, England er i krig og kong Karl d. 1. er drevet på flugt. De nye magthavere – Cromwells hær – hærger over alt, og jagter alle der har støttet kongen. Således går det også ud over slottet Arnwood, som bliver brændt ned til grunden. Det lykkes dog den gamle skovfoged Jacob Armitage, at rede de fire børn på slottet og tage dem med sig til sin fattige hytte i Nyskoven. Her starter en helt ny tilværelse for børnene, der under dække af at være børnebørn til Jacob må leve et nøjsomt og fattigt liv. Jacob, der er en gammel mand, lærer de fire børn alt han ved, så da han går bort er de i stand til at tage vare på sig selv. Men selv om de er godt gemt i skoven, lurer farende over alt.

Endnu en dejlig bog fra Gads lette klassikere, en serie der også indeholder titlerne Frændeløs , Heidi, En verdensomsejling under havet samt Jorden rundt i 80 dage. Bogen har et LIX på 22,5 og er målrettet Aldersgruppe: 6-10 år, 11-12 år ( førstnævnte som højtlæsning). Else Schiøler oversættelse er glimrende, og sprogmæssigt rammer hun målgruppen rigtigt fint. Her i huset lavede vi familie hygge med højtlæsning, da der er alders spredning i børnebørnene. Jeg er sikker på at der er en del forældre, der som jeg har stiftet bekendtskab med Børnene i Nyskoven i vores unge dage, der vil syntes det er hyggelig genlæsning og et godt alternativ til TV, så det kan varmt anbefales.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Gad Børnebøger hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.